نام کتاب : عقايد (وظايف عملى و وظايف متقابل) براى همه نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 14
است. و بالاخره تمام كرات از موادى به وجود آمدهاند كه به انرژى و
يا اتم و يا ذرات كوچكتر منتهى مىشوند، و در پايان آن خمير مايه عالم طبيعت كه بر
ميليونها كرات آسمانى مشتمل است پس از نبود (بفرمان خداوند) بود شده است. و اگر
خداوند اراده كند همه موجودات را به حالت نبودشان برمىگرداند ولى وجود خداوند از
جاى ديگر نيامده و تحت اراده موجود ديگر نيست و در فلسفه به دلايل عقلى ثابت شده
كه واجب الوجود وجودش عين ذات خودش است. بنابراين خداوند نه اولى دارد و نه آخر
(آنچه آغاز ندارد نه پذيرد انجام) لذا مىگوييم او قديم و ابدى است و به يك
سرمدى[1].
بلى
وجود هر چيز از طرف خداوند است ولى وجود خداوند از خودش مىباشد.
به
اين مثالها توجه كنيد كه قناعت شما را به مطلب بالا فراهم سازد.
1-
ترى هر چيز از آب و ترى آب از خود آب است.
2-
چربى هر چيز از روغن است و چربى روغن از خود او.
3-
شورى هر چيز از نمك است و شورى نمك از خودش.
روشنى
هر چيز از نور است و روشنى نور ذاتى او. بنابراين وجود هر چيز از خدا وجود خدا عين
ذات اوست.
[1] . سرمدى كه نه اول دارد و نه
آخر معناى قديم و ابدى هر دو را در بر دارد.
نام کتاب : عقايد (وظايف عملى و وظايف متقابل) براى همه نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 14