نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 31
هركس- چه كافر بغيض و چه مؤمن
شريف- مىتواند بوسيله آن بعزت و قدرت برسد چه اين توسل حرام باشد چه حلال، كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ وَ ما
كانَ عَطاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً.
مستقل
نبودن موجودات در وجود تكوينى شان دليل مستقل نبودن آنها از نظر خواست و
نيازمنديهاى محدود ما نمىشود.
توحيد
خالص را نبايد به غبار ايده آليزم و انكار واقعيتهاى محسوس مكدر كنيم و تفصيل و
تحقيق اين بحث بايد در محل ديگرى بيان گردد.
بهر
حال محبت خداوند را مىتوان بعنوان بهترين غايت براى تهذيب اخلاق بيان نمود. و در
تصحيح آن به مقدماتى كه ذكر شد نيازى نداريم.
در
حديث صحيح هارون، امام صادق مىفرمايد: بندگان سه دستهاند: دستهاى خدا را از ترس
جهنم مىپرستند، اين عبادت عبادت بردگان است و دستهاى او را بطمع ثواب مىپرستند
و اين عبادت عبادت تجار و بازرگانان است و دستهاى او را از روى محبت مىپرستند و
اين عبادت آزادگان است. ولى اين داعى و انگيزه براى دسته جات خاصى است كه نفوس خود
را در مراحل ابتدايى تا حدودى به انگيزه ترس از جهنم و طمع در بهشت تصفيه كرده
باشند و دوستى حق در دلهاى آنان به وسيله علوم (فلسفه و كلام و علوم تجربى) و
عبادت مستقر شده باشد.
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 31