نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 248
هدف مفسده دار و وسيله داراى
مصلحت باشد. در اين جاست كه سؤال مىشود آيا هدف مبرر و توجيهگر وسيله است يا نه؟
آيا براى رسيدن به هدف مىشود بهر وسيلهاى اقدام كرد يانه؟
نكته
اساسى از نظر عقل و اخلاق اينست كه هدف و وسيله آن بايد ارزيابى شود مصلحت و مفسده
آنها در ميزان معقولى سنجيده شود چنانچه مصلحت هدف بيشتر از مفسده ارتكاب وسيله
باشد وسيله مباح مىشود و گر نه از تعقيب هدف بايد صرف نظر نمود شايد در اصل اين
مطلب هم اختلافى بين صاحب نظران نباشد و آنچه كه مورد اختلاف شديد و محتاج ببحث
طولانى است تشخيص ميزان و معيار معقوليت است كه مصلحت و مفسده هدف و وسيله آن با
آن سنجيده مىشود.
اديان
و مكاتب، ايدئولوژىها، ملتها و دولتها، قومها هركدام از خود ارزشها و موازين خاصى
دارند كه بر مبناى آنها حكم به اباحه وسيله و حرمت آن مىكنند گو اينكه گروههائى
هم بدون در نظر داشتن معيار، وحشيانه و كور رفتار مىكنند.
كمونيستها
براى دولتى كردن سرمايهها و منابع توليد و به اسارت در آوردن ملتها در دست حزب،
كشتن ميليونها انسان را مباح مىدانند، تا چه رسد به دروغ و اتهام و اغتشاش و
ايجاد قحطى و رعب و ترس و فريب دادن و مكر و خدعه و امثال آن و حتى براى آسان شدن
كار از پذيرفتن اصول اخلاقى مورد اتفاق بشريت سرباز مىزنند و به آنها استهزاء
مىكنند! كاپيتاليزم غربى براى حفظ آزادى مهار نشده فردى و رقابت آزاد از تمام
اصول
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 248