نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 155
هستند جائى را كه منزل نمىكنيد
(براى خود) نسازيد و چيزى را كه نمىخوريد جمع نكنيد از خدائى كه بسويش بر
مىگرديد بپرهيزيد[1].
درباره
رضا به قضاى الهى كه آخرين جزء علت فعل خدا مىباشد (مشيت، اراده، تقدير، قضا)
روايات زيادى وارد شده است[2].
عدم
رضاى ما به حوادث ناملائم منافاتى با رضاى ما به قضاى خداوند ندارد، يك حادثه از
نظر اينكه منافى طبع و مضر بحال ماست مكروه و مبغوض است، ولى از نظر اينكه مقضى
خداوند است و او خواسته است و به آن حكم فرموده و مورد انفاذ اوست مرضى و پسنديده
مىباشد.
علامه
حلى (ره) اجماع عدليه را بر وجوب رضا به قضاى خداوند ادعا كرده است كه بنظر
نگارنده درست نيست، بلى سخط و خشم بر قضاى الهى از نظر فقهى حرام مىباشد.
در
روايت صحيحه امام صادق (ع) مىفرمايد: اساس اطاعت خدا رضا بكار خدا است، چه دوست
داشته باشد يا نه، و خداوند هيچ كارى را براى بندهاش انجام نداده مگر آنكه به خير
و صلاح او بوده است.
رأس
طاعة اللّه الرضا بما صنع اللّه فيما احب و فيما يكره و لم يصنع اللّه بعبد شيئا
الا و هو خير له.»[3]