نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 144
بيايد.»
در
دو روايت صحيح السند از حضرت رضا (ع) نقل شده است كه تقوى برتر از ايمان و يقين
برتر از تقوى است و چيزى كمتر از يقين بين مردم تقسيم نشده است.[1]
در صحيح حناط و ابن سنان از امام صادق (ع) آمده است:
«من
صحة يقين المرء المسلم ان لايرضي الناس بسخط اللّه و لا يلومهم علي ما لم يؤته
اللّه فان الرزق الروح و الراحة في اليقين و جعل الهم و الحزن في الشك و السخط»[2]
در
اين روايت از آثار يقين سه اثر ذكر شده است:
1-
راضى نساختن مردم به غضب خداوند يعنى معصيت نكردن بخاطر خوشنودى مردم.
2-
ملامت ننمودن مردم به آنچه كه خداوند به آنان داده است.
3-
راحت بودن چه غم و اندوه در شك و سخط است در صحيح هشام آمده است كه عمل دائم از
روى يقين نزد خدا بهتر از عمل زياد بدون يقين است.[3]
در صحيح جمال از امام صادق (ع) مىفرمايد:
«لا
يجد عبد طعم الايمان حتي يعلم ان ما اصابه لم يكن ليخطئه و ان ما اخطأه لم يكن
ليصيبه و ان الضار النافع هو الله»[4]
هيچ
بندهاى مزه ايمان را نچشد تا اينكه بداند كه آنچه به او