نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 143
اعتدال را از دست دهد. تكلف
نوعى از رياكارى در معاملات است.[1] كه ممكن است گاهى منجر به رياى
حرام گردد.
تكلف گر نباشد خوش توان زيست
تعلق گر نباشد خوش توان مرد
مصرع
دوم بيت بسيار دقيق و عالى مى باشد.
چهارم- يقين داشتن
مجرد
اقرار زبانى بوحدانيت خداوند و نبوت خاتم الانبياء (ص) و به معاد و عدم انكار
ضروريات اسلامى براى مسلمان بودن كفايت مىكند و لو اين اقرار با شك قلبى[2]
همراه باشد. ولى مؤمن كسى است كه قلبا تصديق و اذعان هم داشته باشد،
قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ
لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ «بيابانيها
گفتند ايمان آورديم بگو كه ايمان نياورده ايد، و بگوئيد كه اسلام آورديم، هنوز
ايمان داخل دلهاى شما نشده است.»
اعتقاد
قلبى از خود مراتب و درجاتى دارد كه شايد پست ترين مراتب آن بناى قلبى و آخرين آن
يقين باشد. وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ
«پروردگارت را پرستش كن تا يقين برايت
[1] - ريا تنها در عبادت حرام است يا در معاملات نيز
حرام است؟ كسى را در فقه نديدهام كه متعرض مسأله شود بجز محقق همدانى در ص 18 ج 1
مصباح الفقه كه بعدم حرمت حكم كرده است.
[2] - حتى بعضىها اقرار با انكار قلبى را كافى
دانستهاند و گفتهاند حضرت پيامبر( ص) با منافقين كه لسانا شهادتين را ميخواندند
معامله مسلمانان را مىنموند و جاى اين بحث علم فقه است.
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 143