نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 124
كه در آن نقطه سياه است كه خير
و شر در آن بنبرد مشغولند هر كدام قويتر بود بر صاحب خود غالب آيد و دل باز كه در
آن چراغ روشن است و خاموش نشدنى تا روز قيامت و آن دل مؤمن است.
خاطرات قلب
خاطر
بد را وسوسه و خاطر خوب را الهام نامند[1].
وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها
«قسم بجان آدمى و هم آهنگ كننده آن كه به آن بدى و خوبى او را الهام كرد واضح است
كه دل به بسيارى از خوبيها و بديها علاقه دارد و هميشه مركز خطورات خوب و بد است،
گو اينكه گاهى از تصور آنها رنج مىبرد، تا چه رسد كه به آن راضى باشند. و فى صحيح
حماد عن الصادق (ع)
:
ما من قلب الا و له اذنان علي احمد هما ملك مرشد و علي الاخري شيطان مفتن هذايا
مره هذا يزجزه، الشيطان يامره بالمعاصي و الملك يزجزه عنها ...
الخ[2].
هيچ دلى نيست كه دو گوش نداشته باشد بر يكى فرشته ارشاد كننده و بر ديگرى شيطان
رهزن مسلط است اين امر مىكند و آن باز مىدارد، شيطان او را بگناهان امر مىكند و
فرشته او را نهى مىكند.
[1] - اصطلاحى است از طرف بعضى علماى اخلاق و نيز قبول
خاطره بد را اغوا و قبول خاطره خوب را توفيق گويند:
[2] - ص 33 ج 70 بحار الانوار نقلا عن الكافي و آخر
الرواية الذي لم ننقله لا يخلو عن اشكال و لعله من احد الرواة مراد از دل روح است
و مراد از دو گوش مجارى خاطرات خير و شر( الهام و وسوسه)
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 124