نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 412
ظاهراً به قرينه سياق آيات مراد از امر، امر
تشريعى نيست، بلكه فرمان تكوينى است، و بر دفعى بودن امر يا متعلق آن به آيه
مباركه «وَ ما أَمْرُنا إِلَّا
واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ». (القمر/ 50). (و
فرمان ما يك امر بيش نيست، همچون يك چشم بر هم زدن). نيز استدلال شده است.
و
هم چنين به آيه مباركه: «بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا
قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» (البقرة/
117). هستى بخش آسمانها و زمين اوست! و هنگامى كه فرمان وجود چيزى را صادر كند،
تنها مىگويد: «موجود باش!» و آن، فورى موجود مىشود.
و
آيه: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ
فَيَكُونُ» (يس/ 82). فرمان او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند، تنها به
آن مىگويد: «موجود باش!»، آن نيز بىدرنگ موجود مىشود.
و
آيه «كَذلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ ما يَشاءُ إِذا قَضى أَمْراً
فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ. (آلعمران/ 47). «خداوند،
اين گونه هر چه را بخواهد مىآفريند! هنگامى كه چيزى را مقرّر دارد (و فرمان هستى
آن را صادر كند)، فقط به آن مىگويد: «موجود باش!» آن نيز فوراً موجود مىشود.
و
آيه: «إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»
(مريم/ 35). هر گاه چيزى را فرمان دهد، مىگويد: «موجود باش!» همان دم موجود
مىشود.
و
آيه: «إِنَّما قَوْلُنا لِشَيْءٍ إِذا أَرَدْناهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ
كُنْ فَيَكُونُ» (النحل/ 40). (رستاخيز مردگان براى ما مشكل نيست؛ زيرا) وقتى چيزى
را اراده مىكنيم، فقط به آن مىگوييم: «موجود باش!» بلافاصله موجود مىشود.
مؤلف:
كلمه" امر" در آيه اول اين چهار آيه، وآيه سوم آن،" مفعول"
فعل قضى مى باشد كه مراد شيء نكره- چه مادى و چه غير مادى باشد- و به هيچ وجه از
آن امرى كه مقابل خلق در آيه گذشته (أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ
الْأَمْرُ. (الأعراف
نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 412