نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 411
از ما مى باشد (1929) و سپس ثابت نموده كه كهكشان
ها در حال دور شدن از همديگر نيز مى باشند.
معناى
اين مطلب و قانون دوم علمى اين است كه جهان دايما در حال توسع و باز شدن است، كه
قرآن مجيد آن را چنين بيان مى دارد: وَ السَّماءَ بَنَيْناها
بِأَيْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ. (الذاريات/ 47). و ما آسمان را با
قدرت بنا كرديم، و همواره آن را وسعت مىبخشيم.
و
بر اين اساس اگر ما به عقب برگرديم و فرض كنيم كه كهكشان ها به حالت اولى خود بر
مىگردد، همه جهان در نقطه يگانهاى بر مىگردند كه قبل از آن موجود نبوده اند، و
به اصطلاح بعضى ها، به نقطه انفجار بزرگ مىرسد كه حدوث جهان را ثابت مىسازد.
فرق بين امر و خلق در قرآن
بعضى
از فلاسفه «عالم امر» را به «ابداع مجردات» و «عالم خلق» را به «ايجاد ماديات و
اجسام» مى دانند.
از
لازمه خلق، تدرج و زمان و مكان است، ولى امر، آنى و بدون تدرج است.
قرآن
مجيد أوّلًا اجمالًا از تعدد اين دو عنوان خبر مىدهد: «أَلا
لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ» (الأعراف/ 54). آگاه باشيد كه
آفرينش و تدبير (جهان)، از آن او (و به فرمان او) ست!
و
در مورد آفرينش ماده و ماديات مىفرمايد: «إِنَّ رَبَّكُمُ
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ
اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ» (يونس/ 3).
پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمين را در شش روز [شش دوران] آفريد؛ سپس
بر تخت (قدرت) قرار گرفت، و به تدبير كار (جهان) پرداخت.
نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 411