نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 358
3) اجماع: اجماع و ضرورت بين همه مسلمانان اعم از
شيعه و سنى، بر لزوم پوشش عورت مرد و كل بدن زن غير از موارد استثناست. جميع فقا
به اين مطلب با اندك تفاوتى فتوى داده اند. البته اين اجماع مستند به آيات و
روايات است، براى مثال مرحوم سيد محسن حكيم مى نويسد:
«واجب
است زن تمام بدن خود را بپوشاند به دليل اجماع بلكه بالاتر، ضرورت دين.».
4)
سيره متشرعه: مردان و زنان مسلمانان از زمان حضور معصومان (ع) تا كنون نسل به نسل
معتقد و ملتزم به مراعات حجاب با كيفيت مذكور بوده اند و در هيچ برهه از تاريخ
اسلام اين سيره منقطع نشده است و در زمان أيمه اطهار (ع) نيز مورد تأييد و تأكيد
بوده است.
5)
عقل و عرف عقلا: عرف انسان ها نيز از گذشته بر پوشش بوده است. البته عقل و عرف حد
دقيق حجاب را مشخص نمىكند ولى اصل پوشش را تأييد مىكند. مىتوان گفت عقل ميزانى
از پوشش را كه موجب تحريك شهوت جنس مخالف و مانع فعاليت هاى سالم روز مره و سلامت
نسل بشر و امنيت افراد و فضايل انسانى نباشد، لازم مىشمارد، بنابراين حتى فارغ از
دين و آيين، در جميع جوامع انسانى در حد خوب و بالايى افراد مؤظف به پوشاندن خود
هستند.
3.
حكمت حكم حجاب
براى
حد پوشش و نگاه، به صورتى كه در متون دينى براى مرد و به خصوص براى زن تعريف شده
است، حكمت ها، اغراض و به تعبيرى، فوايد متعددى را مىتوان با استفاده از قرآن،
سنت و عقل ذكر كرد.
1-
پاكيزگى معنوى و تقويت عفاف و حيا: با استفاده از آيات قرآن اولين حكمت يا
فايدهاى كه براى حكم حجاب و به همراه آن حفظ نگاه، مىتوان
نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 358