responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 274

ترصيد قرار بدهد؟ و با مشاهدات خود نظريه كپرنيك و كپلر را مشعر براى اينكه اجرام دنياى خورشيدى از جمله زمين به دور خورشيد مى گردد، تأييد نمايد؟[1]

نكته ديگرى كه در تئورى جعفر صادق (ع) راجع به نور جلب توجه مى‌نمايد اين است كه وى گفت نور از طرف اشياء به سوى چشم انسان مى‌آيد، در صورتى كه قبل از او مى گفتند روشنايى از طرف چشم به سوى اشيا مى‌رود.

جعفر صادق در اسلام اولين كسى است اين نظريه را رد كرد و گفت نور از چشم به سوى اشياء نمى‌رود، بلكه از طرف اشياء به سوى چشم مى‌آيد؛ و دليل اينكه نور از طرف چشم به سوى اشياء نمى‌رود اين است كه ما در تاريكى چيزى را نمى بينيم در صورتى كه اگر نور از طرف چشم ما به سوى اشياء مى‌رفت در تاريكى همه چيز را مى ديديم.

جعفر صادق (ع) گفت براى اينكه بتوان چيزى را ديد بايد آن شي‌ء روشن باشد، و اگر خود روشن نيست بايد يك شي‌ء نورانى بر آن بتابد و آن را روشن كند تا اينكه بتوان آن را ديد.

در مورد سرعت نور هم جعفر صادق (ع) نظريه‌اى ابراز كرد كه با توجه به عصر او بسيار جالب توجه مى‌باشد.

او گفت كه سرعت نور كه به طرف چشم ما مى‌آيد فورى است و از انواع حركات است.

يك مرتبه ديگر اين نكته را ذكر مى‌كنيم كه وسايل تكنيكى زمان اجازه نمى‌داد كه جعفر صادق بتواند سرعت نور را اندازه بگيرد، ولى همين قدر گفت كه نور حركت است و سرعت آن فورى مى‌باشد، تقريبا نظريه شبيه به اين دوره را راجع به نور گفته است.


[1] - مغز متفكر جهان شيعه، صص 247 و 248.

نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 274
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست