بجا آوردن عمل غير عبادى به
عنوان عبادت بدعت است ولى بازهم درست نيست؛ زيرا اگر مكلف واجبات توصلى به قصد امر
آن بجا آورد عبادت مى شود و مستلزم ثواب است و بدعت نيست و حتى در پاره اى اعمال
مباح مانند خوردن و آشاميدن اگر به قصد قدرت يافتن براى اعمال عبادى و يا تحصيل
علم و يا براى خدمت به مسلمانان انجام گيرد عبادت و مقرب به حق مى شود. بلى اگر
كسى نماز فرض صبح را به قصد قربت و يا فرمان خدا سه ركعت يا چهار ركعت و يا يك
ركعت بخواند، عمل او باطل و بدعت خواهد بود، ولى عبادت اين مطلب را نمى رساند.
صفحه
25؛ توحيد صفات و اسماء
در
زير اين عنوان چيزهائى را ذكر كرده اند كه ربطى به آن ندارد، توحيد اسماء خداوند
كه بسيار زياد است معنى ندارد و آنچه گفته اند بيهوده است و به عنوان فوق ربطى
ندارد وبه همين مناسبت ما اقسام توحيد را كه بسيار مهم است و در اين اوراق ذكر
نشده به طور مختصر بيان مى كنيم:
1-
«توحيدذاتى» كه واجب الوجود يكى است.
2-
«توحيدفاعلى» كه خالق همه كائنات يكى است، اينكه لاحول و لا قوّة الّا بالله و
اينكه قدرت انسان و جن و ملائكه و حيوان و ساير موجودات عاقل مختار و با اراده از
افاضه خداوند است و اينان فقط حق صرف كردن قدرت خدادادى را در مورد اراده و انتخاب
خود دارد. (قل كل من عندالله)