ولى نويسنده كتاب «تبرك و توسل»
مولوى رحمانى سمنگانى مى گويد: او نه حنفى است و نه طريقه ديوبندى را دارد و شخصى
مجهول است و به عبارت مولوى سمنگانى او را سلفى تندرو مى داند كه براى فريب احناف
خود را حنفى ديوبندى معرفى كرده است.[1]
سخن
اخير در اين فصل اينكه علماى محترم احناف در مقابل همه هم مذهبان خود مسئوليت
تمييز آراى امام ابوحنيفه (رح) را در مقابل شيخ محمدبن عبدالوهاب را دارند. سكوت و
تحت تأثير رفتن مسئوليت زا است و شخص عالم آنچه را حق مى داند بدون تندى و بى ادبى
به ديگران با كمال تواضع و اعصاب آرام بيان مى كند؛ و الحق احقّ أن يتبع.
مرحله
دوم: در تفصيل نواقص اوراق مذكور
البته
ما به همه آنچه به نظر ما ايراد دارد نمى پردازيم و تنها مقدارى از نواقص را متعرض
مى شويم.
الف-
صفحه 25: عبادت عبارت از نهايت ذلت و خوار نمودن در مقابل يك ذات است. بناء بجز ا
زخداوند به كس ديگر خود را ذليل و خوار نكنيم و عقيده داشته باشيم كه عبادت فقط به
خالق يكتا جواز دارد.
عبادت
چيزى است كه شريعت اسلامى آن را عبادت دانسته است چون نذر، قربانى، سجده، ركوع و
دعا كه فقط به نام «الله» (جلّ جلاله) و در مقابل و براى «الله» (جلّ جلاله) انجام
داده مى شود و آنچه در شريعت اسلامى عبادت گفته نشده است بدعت مى باشد و بدعت
گمراهى
[1] 1. ما دراين مورد حرف مولوى رحمانى را نقل كرده
ايم. والله العالم