نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 108
ايراد چهارم اينكه از آيه 18
سوره يونس فهميده مى شود كه ادعاى شفاعت امرى غير از عبادت است. وَ اللهُ
المُوَفَّق.
شرك
و واسطه
محمدبن
عبدالوهاب در كشف الشبهات به نقل از ترجمه آن (ازاله شبهات) مى گويد: «ما هرگز
انكار نمى كنيم از اينكه استغاثه به مخلوق در آنچه كه بر آن توان دارد جواز دارد و
شرك نيست. هم در دنيا و هم در آخرت ... ما تنها منكر آن استغاثه ايم كه نزد قبرهاى
اولياء و صلحا انجام مى دهند و يا درحال حيات و درغياب وياحضورشان درچيزهايى كه
بجر خدا از قدرت ديگران بيرون است.»
مى
گوييم: بنابراين استغاثه و استعانه از ارواح انبياء و اولياء هيچ اشكالى ندارد؛
زيرا به تصريح قرآن ارواح شهداء مرده نبوده، زندگانند و در پيشگاه خداوند روزى مى
خورند و به نعمتهاى خداوند مسرور و شاد اند و به كسانيكه (هنوز) به آنان نپيوسته
اند بشارت مى دهند كه بر شما خوف و حزنى نيست (ويا خود از اينكه بر دوستان آنان غم
و ترسى نيست خوشحال هستند.) ارواح انبياى كرام و اولياى عظام بالاتر و قدرتمند از
ارواح شهدا مى باشند و توانمندى شفاعت نزد خداوند را دارا مى باشند و بنا براين
اشكالى ندارد. و اين مقام را خداوند به آنان داده است. بنابراين توسل به بتها و
توسل به انبياء و اولياء دو فرق دارد:
1)
كفار بتها را عبادت مى كردند وبه اين موضوع در قرآن مكررا اشاره شده است، وقبلًا
دانستيم كه عبادت تذلّل دربرابركسى به قصد مربى
نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 108