نام کتاب : جهاد اسلامى در عصر حاضر نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 25
در سوره قمر (آيه 45- 46) آمده
است: آيا كفار (مكه) مىگويند ما بكجا و متفقيم و پيروز؟ جمعيتشان منهزم مى شود
(و در جنگ با شما) پشت گردانيده فرار مىكنند (مصداق آن در جنگ بدر واقع شد) أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُنْتَصِرٌ سَيُهْزَمُ
الْجَمْعُ وَ يُوَلُّونَ الدُّبُرَ.
در
مدينه اذن جهاد اولا به مسلمانانى كه مورد ستم واقع شده بودند، داده شد:
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى
نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا
أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ (حج 40- 41)
مراد
مهاجرين مكى هستند كه از خانه و شهرشان به مدينه رانده شده بودند و از آيه مباركه
وجوب جهاد در حق آنان استفاده نمىشود بلكه جواز آن استفاده مىشود.
اگر
يقاتلون به صيغهى معلوم خوانده شود اين جهاد نه دفاعى است و نه هجومى، و ابتدايى
بلكه انتقامى است و يك نوع عكس- العملى است در مقابل تعديات و مظالم قريش مكه. و
اگر بصيغه مجهول خوانده شود جنگ مذكور دفاعى مىباشد.
از
بعضىها نقل شده كه اولين آيهى كه درباره جنگ نازل شده است، اين آيه است:
وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ ...
(بقره 189) با كسانيكه با شما مىجنگند، در راه خدا بجنگيد. ولى بعيد نيست كه آيه
مذكور در صلح حديبيه نازل شده باشد[1] و آيه بعدى
آن باين نزول شهادت مىدهد.
بهرحال
اين آيه نيز دلالتى بر وجوب جهاد دفاعى دارد نه جهاد هجومى و ابتدايى[2]
و مراد از جنگجويانى كه جهاد با
[2] و محتمل است كه مراد بيان وجوب مطلق جهاد( حتى جهاد
ابتدايى) باشد وصيله( كسانيكه با شما مىجنگند) به عنوان شرط نباشد بلكه بيان حال
مورد باشد و اين احتمال را بعضى اختيار كردهاند.
نام کتاب : جهاد اسلامى در عصر حاضر نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 25