1-
عيسى عليه السلام مىفرمايد: من براى شما از گل مثل شكل پرنده خلق مىكنم، و در آن
مىدمم پس به اذن خدا پرنده مىشود و كور مادرزاد و پيس را صحيح مىگردانم، و
مردگان را به اذن خدا زنده مىكنم، و آنچه را كه مىخوريد و ذخيره مىكنيد، به شما
خبر مىدهم.
2-
وقتى كه به مؤمنين مىگفتى كفايت نمىكند شما را كه خداوند شما را به سه هزار
فرشته مدد كرد، به پنج هزار فرشته خداى شما را مدد نمود.
3-
و هنگامى كه (اى عيسى) از گل مانند شكل پرنده به اذن من خلق مىكردى، در آن
مىدميدى و پرنده مى شد، و كور و پيس را به اذن من سالم مىكردى، و وقتى كه مرده
ها را بيرون مىآوردى به اذن من.
4-
عفريتى از جن (به سليمان گفت تخت بلقيس را) پيش از اينكه از جايگاه خود برخيزى من
مىآورم و براى آن قوى و امين هستم، آن كسى كه علمى از كتاب را دارا بود گفت من آن
را برايت پيش از چشم زدنت حاضر مىسازم.
ظاهر
اين آيات و نظاير آن اين است كه معجزات انبيا گاهى به فعل مباشر خداوند صورت گرفته
و گاهى به فعل خود انبيا عليه السلام كه ما آن را ولايت تكوينى مىناميم، به وجود
آمده ولى به اذن پروردگار جهان (ج) و استناد افعال عادى (اعم از خوب و بد) به
فاعلين مخلوق در سراسر قرآن بسيار زياد است كه نيازى به نقل آنها نيست، ولى شكى نيست
كه خداوند خالق هرچيز است؛ زيرا ايجاد بندگان، مستقل نيست و اراده خداوند در طول
اراده آنها است، و بر علاوه رشتهى تمام علل و عوامل به علت العلل منتهى مى شود؛
«أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ». و اين چند آيه ديگر براى
تحكيم و تأكيد بر توحيد ايجادى: