علت تعلق علم شما به آنها شد نه
اينكه علم شما علت صدور افعال آنان شود.
حقيقت
علم كاشفيت از معلوم است، و تابع معلوم است نه اينكه معلوم تابع علم باشد، علم
فعلى كه فلاسفه ادعاى آن را نموده اند، از نظر عقلى دليلى ندارند.
در
مقام ما تقدير تابع علم خداوند است و علم مؤثر نيست و تابع معلوم است آنچه كه
تأثير دارد اراده خداوند است، و نيز اراده ما و هر موجود مختار ديگر در مورد افعال
اختيارى مان.
مقصد پانزدهم
سلامتى
شب قدر يعنى چه؟ (سَلامٌ هِيَ)
به
نظر من مراد به سلامتى به لحاظ انصراف آيه، آن شب در رابطه با انسانها است و اين
سلامتى يا سالميت چند احتمال دارد: