وقوع
يك حادثه به لحاظ زمان و مكان و در رابطه با حواديث ديگر در نظر ما هزاران احتمال
دارد ولى در علم ازلى و لا يتناهى خالق كائنات حتمى و محكم و مشخص است و معلوم، و
هيچ احتمالى در آن وجود ندارد.
تقدير
و تشخيص و تحتم در شب قدر براى ملائكه و بعضى از كمّلين بشر است مثلا فلان حادثه
(وقتى واقع خواهد شد) ميليونها و يا صدهزار احتمال دارد ولى وقتى مشخص شود كه
امسال واقع مى شود ميليونها و يا صدها هزار احتمال آن كم مى شود و تا حدى جزمى و
قطعى مى شود، ولى وقتى مشخص شد كه در ماه رجب واقع مى شود از دوازده احتمال به حسب
ماه ها- يازده احتمال كم مى شود و يك احتمال باقى مى ماند وقتى روز حادثه 27 رجب
تعيين شود از سى احتمال به لحاظ روزهاى ماه، 29 احتمال آن از بين رفته و يك احتمال
باقى مى ماند و تبديل به علم مى گردد. چنانچه حادثه در ساعت