responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : المعاد في ضوء الدين و العقل و العلم نویسنده : المحسني، الشيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 64

على أنّ الآية المذكورة ناظرة إلى الرزق البرزخي.

و الآية الأخيرة تدلّ على أن الشهداء مكرّمون عند ربّهم و مغفورة لهم ذنوبهم.

24- البدن البرزخى‌

احاديثى‌كه بدن برزخى را براى روح ثابت مى‌داشت گذشت بعضى از نويسندگان مى‌نويسد:

معلوم نيست‌كه اين قالب مثالى از پيش ساخته شده ياپس از مرگ ساخته مى‌شود يا قالبى است‌كه هميشه بهمراه روح است‌كه طرفداران اسپرتزم به آن معتقد هستند و نام آن را (پريسپرى= جسم برزخى) گذاشته اند و روح بواسطه او با بدن مادى ارتباط بر قرار مى‌كند.

و يا روح بواسطه قدرت و خلاقيتى‌كه دارد جسم مثالى را براى خود مى‌آفريند و به آن تعلق پيدا مى‌كند. و يا خود روح پس از خلع از بدن يك نوعى تجسمى پيدا مى‌كند و به اين وسيله ارواح باهم ارتباط مى‌گيرند وآشنايى پيدا مى‌كنند.[1] فرض اخير با تجرد روح ناسازگار مى‌نماياند.

و قد يقال أن البدن المثالى غير مستقلّ من الروح بل هو مرتبة من مراتب وجود الروح، يظهر بعد الموت مانعاً من عوده الى الدنيا.

فيزيولوژى براى ما محسوس ساخته كه كالبد مادى انسان لاينقطع در حال تحول و تبدل است، در عين حال شمائل و خاصيت هاى فيزيولوژيكى آن پيوسته ثابت مى‌باشد، تناسب أندام، كيفيت أفكار، شعاع انديشه وآرمان، سرانجام كليه مكتسبات روحى و تمام ويژگى هاى شخصى حتى شكل و رنگ وى هم از دستبرد تغيير در امان مى‌ماند.

اين موضوع از مسائل لاينحل فيزيولوژى است. گرچه برخى از افراد در مقام حل اين‌


[1] - معاد در نگاه وحى و فلسفه، ص 297 و 298.

نام کتاب : المعاد في ضوء الدين و العقل و العلم نویسنده : المحسني، الشيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست