نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 446
حق سبحانه او را عطا كند در روز قيامت كتاب او را بدست راست او و
آنچه در حين اسلام از او صادر شده باشد محاسبه نكند و چندان ثواب باو كرامت فرمايد
كه او بآن خوشنود گردد و بدانكه چون حق سبحانه و تعالى ختم سوره مريم كرد بذكر
انزال قرآن بجهت تبشير مؤمنان و انذار كافران افتتاح اين سوره كرد باين كه قرآن
بسعادت منزل گشته نه بشقاوت و فرمود كه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ طه
در هيچ يك از حروف مقطعه كه مبادى سورند اينمقدار اختلاف نيست كه در طه از ابن
عباس و سعيد بن جبير و حسن و مجاهد و كلبى مرويست كه اين لفظ از حروف مقطعه نيست
بلكه معنى آنست كه يا رجل بلغت عك و حبشه و نبطيه و سريانية و محتملست كه اصل آن
يا هذا بوده باشد كه قلب يا كرده باشد به طا و اقتصار كرده باشند بر حرف اول هذا و
كسانى كه قائل اينند استشهاد كردهاند بدين قول كه
(ان السفاهة طاها فى
خلايقكم
لا قدس اللَّه
اخلاق الملاعين)
و بقول ابن نويرة كه
(هتفت بطه فى القتال
فلم تجب
فخفت لعمرى ان يكون
مواليا)
و اين استشهاد خالى نيست از ضعفى بجهت آنكه محتملست كه طه در اين دو
بيت مقسم به باشد كقوله حم لا ينصرون و بنا بر صحت آن مراد حضرت رسالتست (ص) و
كسانى كه اين را حروف مقطعه ميدانند گويند كه اسم سوره است يا اسم قرآن يا اسمى از
اسماء الهى و يا مفتاح اسم طاهر و هادى و جمعى بر آنند كه اسمى است از اسماى حضرت
رسالت پناهى (ص) چنان كه مزمل و مدثر پس منادى باشند حرف ندا از او محذوف و يا
اشارتست بدو اسم آن حضرت كه طالب است و هادى يعنى طالب شفاعت و هادى شريعت يا طاهر
از ذنوب و عيوب و هادى بمعرفت علام الغيوب و يا مراد طهارت دل او است و هدايت او
بقرب حق و يا طامع شفاعت امت و هادى خلق بملت شريعت و در حقايق سلمى آورده كه طه
اشارتست بآنكه طى كرده شد نقوش اكوان از صفحه سر محمدى (ص) و ها رمزيست از آنكه
هدايت يافت بقرب مكون سرمدى و در تبيان گويد كه طه قسمست بطول و هدايت الهى يا بطينت
پاك و همت عالى حضرت رسالت پناهى (ص) و محمد بن كعب نيز گفته كه طا قسمت بطول الهى
و ها سوگند بهدايت پادشاهى و در تفسير عسكرى و تيسير و غيره مذكور است كه از امام
جعفر صادق (ع) مرويست كه طه سوگند است بطهارت اهل بيت رسول (ع) لقوله تعالى وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً و بروايت ديگر
از آن حضرت معناه
طوبى لمن هدى
و گويند طه اشارتست بطوبى و هاويه فكانه اقسم بالجنة و النار و در
زاد المسير آورده كه طا طيبه است يعنى مدينه و ها مكه كه بدين دو
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 446