نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 436
تا بشفاعت ايشان متعزز گردند نزديك خداى تعالى كَلَّا
ردع و انكار تعزز ايشان است بمعبودان يعنى نه چنانست كه عزيز و ارجمند شوند نزد
خدا بوسيله الهه خود سَيَكْفُرُونَ زود باشد كه كافر شوند و انكار
كنند الهه ايشان و مقرر نشوند
بِعِبادَتِهِمْ
بپرستش ايشان يعنى تكذيب ايشان كنند و از ايشان بيزار گردند كقوله تعالى (حكاية
عنهم تبرانا اليك ما كانوا ايانا يعبدون) و كقوله تعالى إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا يا زود باشد كه كفار چون سوء
عاقبت خود را بينند انكار شرك خود كنند و منكر شوند به اينكه الهه باطل را
پرستيدهاند كقوله ثُمَّ لَمْ تَكُنْ
فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَنْ قالُوا وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ و قوله وَ يَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدًّا مؤيد قول اولست يعنى باشند آن معبودان بر
ايشان دشمن و مخالف و يا سبب مذلت و خوارى نه عزت و ارجمندى هم چنان كه دعوى
ميكنند يا آنكه ضد بمعنى عون باشد كما يقال من اضدادكم اى اعوانكم و تسميه عون بضد
جهت آنست كه او مضاد عدو است بسبب اعانة امر و صاحب خود را بر عدو يعنى باشند
معبودان بر كافران معاون يكديگر مراد آنست كه همه متفق الكلمة شده دشمنى كنند مر
كافران را و آتش دوزخ را برافروزند براى شدت عذاب ايشان چه ملائكه خدمه دوزخ را
تحريص كنند بر تعذيب ايشان و اصنام همه دوزخ شوند و بسبب آن آتش مشتعل گردد و
بيشتر ايشان را بسوزاند و يا آنكه ضمير مرفوع راجع بكفار باشد و معنى اينكه كافران
دشمن معبودان خود شوند يعنى انكار عبادت ايشان كنند و توحيد ضد بجهت وحدت معنى است
كه بآن مضاره ايشان بفعل آمده و آن اتفاق كلمه ايشان و فرط تضام و توافق ايشانست
پس ايشان بمنزله شىء واحد باشند و نزد اخفش اطلاق ضد بر واحد و جمع هر دو جايز
است چون رسول و عدو بعد از آن رسول خود را خطاب ميكند بقول أَ لَمْ تَرَ
آيا نديدى و ندانستى أَنَّا
أَرْسَلْنَا الشَّياطِينَ
بدرستى كه ما فرستاديم ديوان را عَلَى
الْكافِرِينَ بر
ناگرويدگان مراد تخليه و خذلانست و كذلك قوله وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً بِما كانُوا
يَكْسِبُونَ يعنى
ما جهت فرط عناد و جحود كافران و عدم تدبر ايشان در امر حق با وجود ظهور آن ديوان
را بايشان واگذاشتيم تا قرين و رفيق ايشان شدند تَؤُزُّهُمْ
در حالتى كه ميجنبانند ايشان را
أَزًّا جنبانيدن از
طاعت بمعصيت يعنى تهييج و تحريص ميكنند ايشان را بر معاصى بتسويلات و تحبيب شهوات
مراد از اين آيه تعجب رسولست از اقاويل كفره و تمادى ايشان در ضلالت و گمراهى يا
تصميم ايشان بر كفر و اجتماع ايشان بر دفع حق بعد از وضوح آن و انتفاى شك آن چنان
كه آيات مقدمه
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 436