responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 427

من كل شيعة گاهى كه زايده باشد يا تبعيضيه و معنى اينكه لننزعن بعض كل شيعة و بنا بر آنكه متعلق بمحذوف باشد ما بعد آن مفسران خواهد بود و تواند بود كه مرفوع باشد به شيعة زيرا كه آن بمعنى تشيع است و على از براى بيان است و يا متعلق به افعل و هم چنين است با در قوله سبحانه كه‌

ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ‌ پس ما داناتريم‌ بِالَّذِينَ هُمْ‌ بآنان كه ايشان‌ أَوْلى‌ بِها سزاوارترند بدوزخ‌ صِلِيًّا از روى در آمدن يعنى ميدانيم كه كيست سزاوار آنكه نخست او را جدا بايد كرد و در آتش افكند و بشدت عذاب و لزوم عقاب و را معذب ساخت بدانكه عتى و صلى مصدر عتا يعتو و صلى يصلى است چون مضى يمضى مضيا و لقى يلقى لقيا و حفص هر دو را بكسر خوانده جهت اتباع آن بعين الفعل و حق سبحانه بجهت زيادتى تهديد از غيبت بخطاب التفات فرموده در بيان احوال حشر ميفرمايد كه‌ وَ إِنْ مِنْكُمْ‌ و نيست از شما هيچ كس اى آدميان‌ إِلَّا وارِدُها مگر رسنده است و گذرنده بر دوزخ اما مؤمنان چون بر او گذرند آتش مرده و فسرده گردد جابر از پيغمبر (ص) روايت كرده كه بعضى بهشتيان از بعضى پرسند كه نه حق سبحانه و تعالى ما را وعده فرموده بود كه‌ وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها پس چگونه بود كه ما آتش را نديديم فرشتگان گويند كه (قد وردتموها و هى خامدة) بدرستى كه شما گذر كرديد در دوزخ اما آتش آن بسبب نور ايمان شما فرو مرد كانَ‌ هست ورود بر دوزخ‌ عَلى‌ رَبِّكَ‌ بر پروردگار تو حَتْماً حزم و قطع كه ناگزير است از آن‌ مَقْضِيًّا حكم كرده شده بر آن يعنى وعده‌ايست كه البته واقع شود و در آن تخلف نيست و چون على متضمن وجوبست و معنى اينكه حق سبحانه بر خود واجب گردانيده است ورود جميع خلايق را بر دوزخ پس آيه دالست بر آنكه بر حقتعالى واجبست اشيايى كه حكمت و مصلحت مقتضى آن باشد بخلاف اهل جبر كه بآن قائل نيستند و اكثر مفسران برانند كه ورود بمعنى دخولست يعنى هيچ برى و فاجرى نباشد الا كه بدوزخ در آيد اما آتش بر مومنان سرد باشد چنان كه بر ابراهيم و مؤيد اين است كه ميفرمايد كه‌ ثُمَّ نُنَجِّي‌ پس نجات دهيم‌ الَّذِينَ اتَّقَوْا آنان را كه پرهيز كردند از شرك يعنى بيرون آوريم ايشان را از دوزخ‌ وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ‌ و بگذاريم ستمكاران را يعنى اهل شرك و كفره را كه در گذشته‌اند از فرمان خدا فِيها در آتش‌ جِثِيًّا در حالتى كه بزانو در آمده‌گان باشند از شدت هول آن در دوزخ و يا آنكه جماعات مختلفه باشند در آن و نزد

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 427
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست