responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 413

مر چيزى را كه موجب مغفرت ايشان باشد كه آن ترك عبادت اصنام است و باخلاص ايمان آوردن و بعضى گويند كه معنى آنست كه زود باشد كه از خدا استدعا كنم براى تو تا در دنيا تو را معذب نسازد و حق آنست كه استغفار ابراهيم براى او جهة وعده او بود بر ايمان آوردن چنان كه گذشت در سورة التوبة إِنَّهُ كانَ‌ بدرستى كه خداى من هست‌ بِي حَفِيًّا بمن بغايت مهربان و بر من الطاف او بينهايت است‌ وَ أَعْتَزِلُكُمْ‌ و كناره ميگيرم از شما مراد آذر است و امثال او از عبده اصنام يعنى از همه شما دورى ميجويم‌ وَ ما تَدْعُونَ‌ و از آن چيزى كه ميخوانيد ميپرستيد مِنْ دُونِ اللَّهِ‌ بجز از خداى يعنى بتان مراد اعتزال او است از دين ايشان يا مهاجرت از ديار ايشان‌ وَ أَدْعُوا رَبِّي‌ و ميخوانم پروردگار خود را يعنى ميپرستم او را بيگانگى‌ عَسى‌ أَلَّا أَكُونَ‌ شايد آنكه نباشم‌ بِدُعاءِ رَبِّي‌ بخواندن و پرستيدن آفريدگار خود شَقِيًّا نااميد و بى‌بهره اين تعريض است بر ايشان يعنى شما از خواندن بتان بى‌بهره‌ايد و ضايع در كردار و گفتار و من اميدوارم كه از حق سبحانه بهره تمام گيرم و در سلك مخصوصان و مقربان او باشم و ميتواند بود كه مراد دعائى باشد كه در سوره الشعراء مذكور است و تصدير كلام به عيسى جهة تواضع است و هضم نفس و اشعار بر آنكه مؤمن بايد كه هميشه ميان خوف و رجا باشد آورده‌اند كه ابراهيم (ع) از بابل بكوهستان فارس آمد و هفت سال در اطراف آن جبال سير ميفرمود و بعد از آن ببابل آمد و مذمت بتان آغاز كرد و در اين نوبت بتان را بشكست و آتش نمرودى بر او سرد شد چنان كه تفصيل آن در سوره الانبيا بيايد انشاء اللَّه و چون بحران رسيد بساره متزوج شد پس با ساره و لوط عزيمت شام فرمود و حق سبحانه از اين هجرت خبر ميدهد كه‌ فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ‌ پس آن هنگام كه دور شد ابراهيم از بت پرستان و متوجه ناحيه شام شد كه ارض مقدسه است و بگذاشت ايشان را وَ ما يَعْبُدُونَ‌ و آن چيزى را كه ميپرستيدند مِنْ دُونِ اللَّهِ‌ بجز از خدا وَهَبْنا لَهُ‌ بخشيديم مر او را از ساره‌ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ‌ يعنى فرزندى اسحاق نام از ساره پس نبيره از اسحاق كه مسمى بود بيعقوب بدل كسانى كه از ايشان مفارقت نموده بود از كفار و عبده اصنام تا بايشان انس گيرد وَ كُلًّا جَعَلْنا و همه ايشان را گردانيديم‌ نَبِيًّا پيغمبر خبر دهنده و يا برگزيده و با رفعت و تقرب و ميتواند بود كه تخصيص اسحاق و يعقوب بذكر بجهة آن باشد كه ايشان شجره انبيا بودند و يا بجهت آنكه تا ذكر اسماعيل كند

بعد از آن على الانفراد بجهت مزيت فضل او وَ وَهَبْنا لَهُمْ‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 413
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست