responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 292

دنيا انواع نعم دادى كه از آن ميخورند و تنعم ميكنند ما را عوض در آن در آخرت عطا فرما خطاب آمد كه من فرزندان آدم را خود متولى آن شدم و بيد خود تخمير طينت او كردم پس برابر نكنم ايشان را با آنان كه گفتم كه بباشيد پس موجود شدند در مجمع آورده كه بعضى استدلال كرده‌اند بكريمه‌ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا بر آنكه ملائكه افضل از انبياءاند چه قوله على كثير دالست بر آنكه بنى آدم بر ايشان تفضيل ندارند و ايشان نيستند مگر ملائكه زيرا كه باتفاق بنى آدم افضل‌اند از جميع حيوانات غير از ملائكه و جواب از اين بچند وجه است يكى آنكه مراد به تفضيل اينجا ثواب نيست زيرا كه تفضيل بثواب نميتواند بود كه ابتدا باشد بلكه مراد تفضيل بفنون نعيم است كه بعضى از آن مذكور شد دوم آنكه مراد بكثير جميع است پس كثير در مقام جميع واقع شده و المعنى انا فضلنا هم على من خلقنا و وضع كثرت در مقام جميع شايعست در ميان عرب سوم بر تقدير تسليم كه مراد بتفضيل زيادتى ثواب باشد و لفظ ممن خلقنا مفيد بعض باشد ممتنع نيست كه جنس ملائكه افضل از جنس بنى آدم باشد زيرا كه افضل در ملائكه عامست نسبت بجميع افراد ايشان يا اكثر ايشان و در بنى آدم مختص است بقليلى از كثير و بنا بر اين ميتواند بود كه انبياء افضل از ملائكه باشند و اگر چه جنس ملائكه افضل از جنس بنى آدم باشد و لفظ تفضيل با تكريم با آنكه تكريم مفيد آنست يا بجهة آنست كه تكريم متناول نعم دنيويه است و تفضيل متناول نعم اخرويه است و يا تكريم بنعميست كه صحيح است با آن تكليف و تفضيل بتكليف كه غرض بآن منازل عاليه است‌ يَوْمَ نَدْعُوا ياد كن روزى را كه بخوانيم‌ كُلَّ أُناسٍ‌ هر گروهى را از مردمان‌ بِإِمامِهِمْ‌ به پيشوايان ايشان يعنى نبيى كه بديشان مبعوث بوده چنان كه گويند يا امة محمد يا امة موسى يا امة عيسى يا كتابى كه بر ايشان منزل شده چنانچه خطاب كنند كه يا اهل القرآن و يا اهل التورية و يا اهل الانجيل يا مقدمى كه در مذهب متابعة او نموده باشند از ائمه هدى و ضلال چنان كه يا امامى يا حنفى يا شافعى يا بدين و ملت باز خوانند چون يا مسلم يا يهودى يا مجوسى و گفته‌اند امام جمع امت است چه فردا خلق را بمادران باز خوانند جهت كرامت عيسى و اظهار شرف حسن و حسين يا بجهت آنكه اولاد الزنا رسوا نشوند و در لباب آورده منقول از حضرت امير المؤمنين (ع) كه در آن روز هر قومى را بخوانند بامام زمان ايشان و كتاب منزل بديشان و سنت پيغمبرشان و حضرت امام رضا نيز از پدران خود نقلكرده كه حضرت امير المؤمنين (ع) از سيد عالم (ص) روايت فرموده كه روز قيامت هر قومى را بچند چيز باز خوانند بامام زمان كه باو اقتدا كرده باشند و بسنت پيغمبر و كتاب خدا و از صادق (ع) مرويست كه‌

الا تحمدون اللَّه اذا كان يوم القيمة تدعى كل قوم الى من يتولونه فرغنا الى رسول اللَّه (ص) و فرغتم إلينا فإلى اين يذهب بكم الى الجنة و رب الكعبة

فرمود

قالها

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 292
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست