responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 290

أَنْ يَخْسِفَ‌ از آنكه فرو برد خدا شما را جانِبَ الْبَرِّ بكرانه از زمين يعنى آنكه قادر است بر آنكه شما را در آب فرو برد توانا است بر آنكه در خاك نهان كند أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ‌ يا فرو فرستد بر شما حاصِباً بادى كه سنگ افكند بر شما يعنى قادر است كه شما را سنگباران كند ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ‌ پس نيابيد براى خود وَكِيلًا نگه دارنده كه شما را محافظة كند چه هيچكس رد فعل حق تعالى نتواند كرد أَمْ أَمِنْتُمْ‌ آيا ايمن شديد أَنْ يُعِيدَكُمْ‌ آن را كه باز گرداند شما را و در آورد فِيهِ‌ در دريا تارَةً أُخْرى‌ بار ديگر يعنى در دل شما افكند تا ديگر باره ميل سفر دريا كنيد و در كشتى نشينيد فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ‌ پس فرستد بر شما قاصِفاً مِنَ الرِّيحِ‌ شكننده از باد يعنى بادى برانگيزاند كه كشتى را بكشند فَيُغْرِقَكُمْ‌ پس غرق گرداند شما را بِما كَفَرْتُمْ‌ سبب آنچه ناسپاسى كرديد ما مصدرية است يعنى بسبب كفر آن شما را غرق گرداند ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ‌ پس نيابيد براى خود عَلَيْنا بِهِ‌ بر ما بآن غرق كردن‌ تَبِيعاً مطالبى از پس در آينده كه داورى كند و خواهد كه انتقام كشد از ما و يا زبان باعتراض دراز كند و گويد چرا چنين كردى‌

و چون حكايت كرد از قول ابليس كه هذا الذى كرمت على در عقب آن ذكر مكرمة آدم فرمود بقوله‌ وَ لَقَدْ كَرَّمْنا و هر آينه گرامى كرديم‌ بَنِي آدَمَ‌ فرزندان آدم را وَ حَمَلْناهُمْ‌ و برداشتيم ايشان را يعنى سوار گردانيديم‌ فِي الْبَرِّ در بيابان بر چهارپايان‌ وَ الْبَحْرِ و در دريا بكشتيها وَ رَزَقْناهُمْ‌ و روزى داديم ايشان را مِنَ الطَّيِّباتِ‌ از طعام هاى پاكيزه و با لذت‌ وَ فَضَّلْناهُمْ‌ و افزونى داديم ايشان را عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا بر بسيارى از آنچه آفريده‌ايم‌ تَفْضِيلًا افزونى دادنى بغلبه و استيلا يا بشرف و كرامت كاشفى در تفسير خود آورده كه علما را در تكريم ايشان سخن بسيار است صاحب بحر الحقايق فرموده كه كرامت انسان بر دو قسم است جسدانى و روحانى جسدانى تمام انسان را باشد از مؤمن و كافر و آن تخمير طينت ايشانست ببدن و تصوير در رحم و حسن صورت و مزاج قريب باعتدال و راستى قامت و اخذ بيدين و اكل باصابع و تزيين بلحى و ذوائب و تميز به عقل و افهام بنطق و اشارت و حظ و راه يافتن باسباب معيشت و تمكن از حرف و صناعات و روحانى دو قسم است عامه و خاصه اما آنچه عام است مؤمن و كافر در آن شريكند چون نفخ روح و اخراج از صلب آدم عليه السلام و استماع قول الست بربكم و انطاق بجواب بلى و عهد بر عبوديت‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 290
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست