responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 286

از ضعفاى اهل اسلام مرتد شدند و منافقان آغاز طعن كردند و كفار در انكار افزودند و مؤمنان تصديق كردند و از امام محمد باقر و صادق صلوات اللَّه عليهما و سعيد بن يسار مرويست كه اين رؤيا آن بود كه حضرت رسول (ص) در واقعه ديد كه جمعى بوزينگان بر منبر او ميدويدند و آنجا بر ميجستند حضرت دلتنگ شد جبرئيل آمد او را خبر داد كه اينها بنو اميه باشند كه بعد از تو پا بر منبر تو نهند و بر آنجا بر آيند و در خبر است كه بعد از اينواقعه هيچكس لب آن حضرت را خندان نديد و بنا بر اين فتنه آن بود كه در ايام حكومت ايشان واقع شد از كثرت قتل اولاد سيد ابرار و ذرية اطهار و اولياى ايشان و غير آن كه در هيچ قرنى از قرون كسى مثل آن نديده بود و نشنيده و مرويست از منهال بن عمر كه روزى نزد على بن الحسين (ع) رفتم و گفتم (كيف اصبحت يا بن بنت رسول اللَّه) فرمود

اصبحت و اللَّه بمنزلة بنى اسرائيل من آل فرعون يذبحون ابنائهم و يستحيون نسائهم و اصبح خير البرية بعد رسول اللَّه (ص) يلعن على المنابر و اصبح الحسين ع مقتولا مظلوما و بكى حتى اختلج وجنتاه ثم قال و اذ لا لامة قتلت ابن بنتها

بخدا سوگند كه ما بمنزله بنى اسرائيل شديم از آل فرعون كه پسران ايشان را ميكشتند و زنان ايشان را ميگذاشتند و بهترين مخلوقات را بعد از رسول خدا لعن ميكنند و حسين را بظلم و ستم كشتند پس چندان بگريست كه قطرات بر هر دوزخ او روان شد و بعد از آن فرمودند ذلة و خوارى باد گروهى را كه پسر پيغمبر خود را كشتند در نزد بعضى مثل محمد بن كعب و برخى ديگر مراد بشجرة ملعونة كه بعد از اينواقع شده بنو اميه‌اند و هى قوله‌ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ و اين عطفست برؤيا يعنى نگردانيديم درخت لعنت كرده را كه مذكور شده‌ فِي الْقُرْآنِ‌ در قرآن مگر براى فتنه مردمان در بعضى تفاسير آمده كه چون مشركان ذكر درخت زقوم شنيدند كه در دوزخ رسته متعجب شدند ابو جهل گفت محمد (ص) گويد كه آتش دوزخ سنگ را ميسوزد و باز ميگويد كه از او درخت ميرويد اين بغايت عجيب است و حال آنكه از تعجب ايشان تعجب بود زيرا كه از درخت سبز آتش ميگرفتند كما قال‌ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ ناراً و هيچ فكر نمى كردند كه آنكه آتش در درخت بوديعه نهد چه عجب كه درخت در آتش بروياند يا قادرى كه پر و بال سمندر را در آتش از احتراق محافظه ميكند و اشياء شتر مرغ را بوقت فرو بردن جمرات آتش از سوختن نگاه ميدارد و توانا است بر انبات شجره در دوزخ و زقوم را شجره ملعونة گفت باعتبار آنكه خورندگان آن كافرانند و لعنت متوجه ايشانست يا ملعونة بمعنى مكروهت مبغوضه است يقال طعام ملعون اى ضار مكروه و بعضى تاويل شجره كرده‌اند بابو جهل يا حكم بن عاص كه پدر مروانست ابن الجبير گفته كه آن شجره يهودند و صاحب انوار گفته كه مراد بلعن شجره در قرآن لعن طاعن آنست يعنى ابليس و يا ابو جهل‌

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 5  صفحه : 286
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست