نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 172
كه مقتسمان يهودان و ترسايان بودند كه قرآن را قسمت كردند ببعضى
ايمان آوردند و ببرخى كافر شدند قتاده گفته كه ايمان آوردند بآنچه موافق دين ايشان
بود از احكام فروع و كافر شدند بآنچه مخالف دين ايشان بود و گويند مراد بقران ما
يقرأ به است از ساير كتب منزلت و معنى آنست كه اهل كتاب بتحريف و تبديل تقسيم
تورية و انجيل كردند و يا ببعضى از آن ايمان آوردند و ببعضى ديگر كه از جمله آن
صفات حضرت رسالت بود كافر شدند و بنا برين سوق آيه براى تسليه حضرت رسالت است از
آنچه كفار مكه مىكردند از نسبت دادن سحر و شعر و كذب و اساطير الاولين بقران يعنى
اى محمد از اين اندوهناك مباش كه يهود و نصارى نيز در حق تورية و انجيل چنين
ميگفتند فَوَ رَبِّكَ پس بحق پروردگار تو لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ كه هر آينه همه ايشان را سؤال خواهيم كرد عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ از آنچه بودند كه ميكردند از تقسيم و
تكذيب و بر وفق آن هر يك را بجزا و سزا خواهيم رسانيد و بروايت انس سؤال از كلمه
توحيد باشد و ابن مسعود گفته كه هيچكس نباشد مگر كه حقتعالى از وى پرسد آنچه كرده
و گويد
يا بن آدم ما ذا غرك عنى
چه مغرور كرد ترا از من
يا بن آدم ما ذا عملت و ما اجبت المرسلين
چه كردى و چرا كردى و پيغمبران را چه جواب گفتى از صادق (ع) روايت
است كه فرمود هيچكس نباشد مگر كه در روز قيامت آن را از چند چيز پرسند
عن عمره فيما افناه و عن شبابه فيما ابلاه و من ماله من اين اكتسبه
و اين وضعه و عن ولايتنا اهل البيت
و اين آيه منافى آيه لا يُسْئَلُ عَنْ
ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَانٌ نيست زيرا كه مواقف در قيامت
متعدد باشد در بعضى از آن سؤال كنند و در بعضى ديگر از آن سؤال نكنند پس هر يك از
آيتين بر عموم خود باشند و يا آنكه مراد آنست كه آنچه در طفوليت و نقصان عقل كرده
باشند از آن سؤال نكنند و از آنچه در حال تكليف كرده باشند سؤال كنند و در نقل
آمده كه حضرت رسالت بعد از بعثت مردم را بخفيه دعوت ميفرمود تا سه سالگى بگذشت
جبرئيل نازل شد اين آيه آورد كه فَاصْدَعْ پس آشكارا كن و بظاهر قيام نما بِما تُؤْمَرُ بآنچه فرموده شده از تبليغ اوامر و نواهى
وَ أَعْرِضْ و روى بگردان
عَنِ الْمُشْرِكِينَ از شرك آرندگان و استعانت مكن بديشان و
بآنچه ميگويند ملتفت مشو بدانكه صدع در اصل لغت بمعنى انابه است و تميز و اينجا
مراد آنست كه بآواز بلند تبليغ حجة كن و دعوت نبوت فرما و يا جدا گردان ميان حق و
باطل يعنى احكام حلال و حرام را بر همه برسان و بگو كه فلان حلالست و فلان حرام
است و فلان حق است و فلان باطل تا بندگان هر يك از حق و باطل را از يكديگر امتياز
كنند آوردهاند كه پنج تن از اشراف قريش وليد مغيره مخزومى و عاص بن وابل سهمى و
اسود بن المطلب كه پيغمبر بر او دعا كرده بود كه
اللهم اعم بصره
بار خدايا چشمش كور كن و بمرگ فرزندانش
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 172