نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 154
پيغمبر يَسْتَهْزِؤُنَ استهزا ميكردند چنان كه اين
معاندان مىكنند يعنى از ميان انبيا تو مخصوص نيستى بايذاء قوم بلكه همه ايشان
بدين مبتلا بودند ما موضوعست براى حال و در مضارع داخل نميشود مگر كه بمعنى حال
باشد و يا در ماضى كه قريب بحال باشد و اين بر سبيل حكايت است از حال ماضيه و سوق
آيه براى تسليه حضرت رسالتست (ص)
كَذلِكَ هم چنان كه
در آورديم ذكر حق را در قلوب كفار پيشين يعنى بدعوت پيغمبران و القاء آن كرديم در
قلوب ايشان و ايشان نزد او ايمان نياوردند همچنين نَسْلُكُهُ
در مىآريم ذكر را كه قرآنست فِي
قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ
در دل هاى كافران زمان تو و ايشان از فرط عناد لا يُؤْمِنُونَ بِهِ نميگروند بآن يعنى با وجود اعراض ايشان از ذكر ما آن را در
قلوب ايشان در مىآريم بجهة تاكيد حجت بر ايشان و گويند معنى آنست كه استهزا را در
قلوب ايشان در ميآوريم بجهت عقوبت ايشان بر كفر و قول اول صحيح است در نزد جمعى از
ارباب تفسير معنى آنست كه ما شر و كفر را در قلوب ايشان داخل ميگردانيم و اين نيز
غير صحيح است زيرا كه ذكر در آيه متقدمه بمعنى قرآنست باتفاق و نيز آن منافى لا
يؤمنون است چه اسناد عدم ايمان بايشان شده و ديگر آنكه حقتعالى ايجاد كفر و شرك
كرده باشد در قلوب ايشان پس مذموم نمى بودند بلكه معذور ميبودند و حال آنكه سوق
آيه بر سبيل ذم است و نيز بآن معذب نميشدند زيرا كه آن از فعل خداست و ايشان را در
آن دخلى نيست و ديگر آنكه حقتعالى نميگفتى بر سبيل تعجب كه (كيف تكفرون باللَّه و
انتم تتلى عليكم آيات اللَّه و لقد جئتم شيئا اذ تكاد السماوات يتفطرن) و چگونه
انكار كردى بر ايشان و حال آنكه خود واضع آن بوده باشد و بچه وجه امر كردى ايشان
را باخراج كفر با آنكه خود وضع آن نموده باشد در قلوب ايشان (تعالى اللَّه عن ذلك
علوا كبيرا) نعوذ باللَّه من العقائد الباطلة و الآراء الضالة وَ قَدْ خَلَتْ
و بدرستى كه گذشته است سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ عادت خدا در هلاك پيشينيان يعنى
هر كه از ايشان هلاك شده بترك قبول حق و تكذيب رسل بوده اين وعيد اهل مكه است كه
تكذيب پيغمبر (ص) نمودند و بعد از ظهور معجزات واضحة اقتراح آيات ميكردند و در
نزول ملائكه بجهة گواهى مبالغه ميكردند و از ابن عباس مرويست كه معنى آنست كه
گذشته است عادت پيشينيان در تكذيب يعنى عادت امم سابقه آن بوده كه تكذيب پيغمبران
خود كنند و از روى عناد نظر در معجزات ايشان نكرده بر وجه اقتراح طلب معجزه ديگر
كنند وَ لَوْ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ و اگر بگشائيم بر اين مشركان
مقترح باباً مِنَ السَّماءِ درى از آسمان فَظَلُّوا
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 5 صفحه : 154