نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 1 صفحه : 308
بعد از آن بجهت تسليه و تسكين مؤمنان وعده ميدهد ايشان را بحفظ و
نصرت با كسانى كه با ايشان در مقام مخالفت و معاداتند و ميگويد اى محمد صلّى
اللَّه عليه و آله از دشمنى و نزاع ايشان انديشه مكن فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ پس زود باشد كه خدا كفايت كند و باز دارد
از تو شر يهود و نصارى را اما يهودان را بقتل و اجلاى وطن مانند بنى النضير و بنى
القريظه و اما ترسايان را بمذلت و جزيه مانند نصارى نجران وَ هُوَ السَّمِيعُ و او است شنوا مقاله موحدان و كافران را از اقرار و انكار الْعَلِيمُ
دانا باعتقاد صحيح و فاسد هر دو گروه و در انوار آورده كه اين از تمام وعد است و
معنى اينكه حقتعالى ميشنود اقوال شما را و ميداند اخلاص شما را پس لا محاله شما را
بر آن مجازات عظيمه خواهد داد و يا وعيد است براى معرضان و معنى اينكه ميشنود آنچه
اظهار ميكنند از حسد و غل و ميداند آنچه اخفاى آن ميكنند پس او معاقب ايشان خواهد
بود بر آن و در آيه دلالتست بر نبوت حضرت رسالت صلّى اللَّه عليه و آله و صدق او
در آن دعوى چه اين اخبار است از آنچه بعد از آن واقع شد از مخذوليت و مغلوبيت كفار
و نصرت و فتح اهل اسلام پس از امور غيبه باشد آوردهاند كه بعد از نزول اين آيات
جهودان بكلى از متابعت حضرت رسالت صلّى اللَّه عليه و آله اعراض كردند و ترسايان
نيز طرح مخالفت افكنده با مسلمانان در مقام مفاخرت درآمدند كه ما را صبغة هست و
شما را نيست و صبغت ايشان آن بود كه مولود خود را بعد از هفت روز در آبى زرد غوطه
دادندى و آن را آب معموديه گفتندى و اعتقاد ايشان آن بود كه آن آب پاك كننده مولود
است از غير دين مسيحا و آن را قائم مقام ختان دانستندى و گفتندى (صبغنا
بالنصرانية) ما او را رنگ كرديم بعلامت ملت نصرانيت و گويند كه جهودان رنگى در
فرزندان خود ماليدندى و ترسايان رنگى بخلاف رنگ جهودان در اولاد خود ماليدندى و
بآن شعار هر يك از ايشان از يكديگر ممتاز بودندى حقتعالى آيه فرستاد كه صِبْغَةَ اللَّهِ نصب آن بر مصدرية است كه مؤكد آمنا باللَّه است تا آخر آيه و
تقدير اينكه صبغنا اللَّه صبغة يعنى بگوئيد اى مسلمانان كه رنگ كرده است ما را خدا
رنگ كردنى و اين صبغة فطرة خداست كه همه مردمان بر آن مخلوق و مفطورند چه فطرت
اسلام حليه انسان است هم چنان كه صبغة حليه مصبوغ است پس مراد آنست كه اسلام رنگ
اصل خلقت و آفرينش حقتعالى است كه
كل مولود يولد على الفطرة فابواه يهودانه و ينصرانه و يمجسانه
و يا مراد از آن هدايت و ارشاد است بحجت و معنى اينكه هدانا هداية و
ارشدنا حجة يعنى هدايت و راه راست نموده است ما را خدا براه راست خود و راه نمونى
كرده ما را بحجت خود و يا مراد از آن تطهير قلوب باشد بايمان و معنى اينكه طهر
قلوبنا بالايمان تطهيره پاكيزه گردانيده است دلهاى ما را بايمان پاكيزه گردانيدن
خود و بنا بر اين تسميه ايمان بصبغ بجهت آنست كه
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 1 صفحه : 308