نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 1 صفحه : 230
تعالى غافل نيست
عَمَّا تَعْمَلُونَ
از آنچه ميكنند يهود از نقض عهد و غير آن از ساير معاصى اين تأكيد وعيد است يعنى
حقتعالى از افعال قبيحه و اقوال شنيعه ايشان غافل و ذاهل نيست و همه را بر وفق
كردار و گفتار ناصواب در سلسله عذاب و عقبه عقاب و چنگال نكال خواهد كشيد و حفص
بخطاب ميخواند لقوله منكم يعنى اى يهود از آنچه ميكنيد از انواع گناه خدا بآن
آگاهست و ميشايد خطاب عام باشد يعنى اى بندگان آنچه از شما صادر ميشود علم الهى
محيط است بآن و بهيچ چيز از آن ذاهل نبوده و نيست پس در عمل صالح كوشيد و از كردار
قبيح پا بيرون كشيد و وجه غيبت كه قرائت غير حفص است بنا بر ارجاع آنست بمن موصول
و بدانكه أَ فَتُؤْمِنُونَ
بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ اجتماع ايمانست با كفر كه مخالف مذهب
حقست و صحيح آنست كه ايمان اينجا بمعنى لغويست نه اصطلاحى چه ايمان اصطلاحى تصديق
است بجميع ما جاء به النبى (ص) و گويند معنى آنست كه ايشان اظهار تصديق ميكردند
ببعضى از كتاب و انكار مينمودند ببعضى ديگر و محتملست كه معنى اين باشد كه چون شما
عمل ببعضى ميكنيد دون بعضى پس گوئيا ايمن آوردهايد ببعضى دون بعضى ديگر و اين آيه
دالست بر آنكه ايمان ببعضى با كفر ببعضى نفع نمىدهد ايشان را أُولئِكَ
آن گروه ناقضان عهد و عهد شكنان
الَّذِينَ آنانند
كه از بيخردى اشْتَرَوُا الْحَياةَ
الدُّنْيا خريدهاند
و بدل كردهاند زندگانى محقر دنيا را
بِالْآخِرَةِ بنعمت
جاودان سراى ديگر فَلا يُخَفَّفُ
عَنْهُمُ پس سبك
كرده نشود از ايشان الْعَذابُ مطلق عذاب نه در دنيا بنقض جزيه
و نه در آخرت بنقض تعذيب وَ لا
هُمْ يُنْصَرُونَ و
نباشند ايشان كه يارى داده شوند در دنيا بدفع آفات و بليات از ايشان و نه در عقبى
برفع عقوبات در آيه دلالتست بر آنكه سرمايه عذاب ايشان دوستى دنيا است كه
(حب الدنيا رأس كل خطيئة)
و در حديث آمده كه
اشقى الاشقياء
كسيست كه دين را بدنيا بفروشد يعنى دنيا بر آخرت اختيار كند و كسى كه
شقاوت او از اين كس بيشتر است كسيست كه دين خود را بدنياى غيرى بفروشد و بعد از آن
ذكر نعمت كتاب تورية و ارسال رسل ميكند بر ايشان و كفران ايشان بآن تكذيب در مقابل
آن و ميگويد كه وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى بدرستى كه ما
عطا كرديم بموسى الْكِتابَ تورية را كه جامع احكام شريعت
ايشان بود وَ قَفَّيْنا و از پى در آورديم مِنْ بَعْدِهِ از پس موسى بِالرُّسُلِ بفرستادگان يقال (قفاه اذا
تبعه و قفاه به اتبعه من القفا نحو ذنبه من الذنب) يعنى در عقب موسى فرستاديم
پيغمبران را چون يوشع
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 1 صفحه : 230