نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 97
پس از كتابت آيات نازل شده، پيامبر خدا تفسير، تأويل، ناسخ و منسوخ و
محكم و متشابه آن را نيز به او تعليم مىداد.[1]
ابن
ابى الحديد به صراحت، كاتبان وحى را على عليه السلام، زيد بن ارقم و حنظله بن ربيع
دانسته و گفته است: معاويه (پس از مسلمان شدن در سال هشتم هجرت)، نامههاى پيامبر
را به سران و نوشتههاى مورد نياز مردم و همچنين فهرست اموال و صدقات را مىنوشته
است.[2]
بر
اساس نوشته يكى از قرآنپژوهان، از نويسندگان پيامبر، دو نفر بيش از ديگران از
ملازمت محضر پيامبر صلى الله عليه و آله برخوردار، و وظيفه نوشتن قرآن را بر عهده
داشتند كه آن دو على بن ابى طالب عليه السلام و زيد بن ثابت بودند.[3]
جرجى زيدان نيز گويد: در عهد رسول خدا از همه بيشتر على بن ابى طالب، عبد اللّه بن
مسعود، ابوالدرداء، معاذ بن جبل، زيد بن ثابت و ابىّ بن كعب به تدوين قرآن عنايت
داشتند.[4]
به
تصريح ابن عبد ربّه، على عليه السلام و عثمان كاتبان وحى بودند و در صورت حاضر
نبودن ايشان، ابىّ بن كعب به كتابت مىپرداخت.[5]
از امام على عليه السلام روايات بسيارى در باره كتابت وحى و اشراف آن حضرت بر اين
كتاب مقدس، نقل شده است[6] و اين در حالى است كه برخى
نام معاويه را به عنوان كاتب وحى نوشته و حتى به جاى على عليه السلام، نام معاويه
را ذكر كردهاند؛ با اين حال، معاويه تنها چند ماه برخى نامههاى رسول اللَّه را
مىنوشته و حتى به سبب تعلل در نگارش، پيامبر با عبارت
«لا
أَشبَعَ اللَّهُ بَطنَه»
او
را نفرين كرد.[7] امام على عليه السلام در
دوران خلافتش در جواب نامه معاويه، كه
[1]. تفسير العيّاشى: ج 1 ص
253؛ كمال الدين: ص 284- 285.