responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 334

خود را با نام «عهد جديد»[1] به آن افزودند كه آن نيز مشتمل بر اناجيل و نوشته‌هاى ديگر بود.[2] به احتمال بسيار زياد، قرآن كريم در برخى آيات، به مجموعه عهدين موجود در دست يهوديان و مسيحيانِ عصر نزول، عنوان تورات و انجيل اطلاق كرده است. شواهدى نيز بر صحت اين احتمال وجود دارد؛ يكى آن كه، قرآن در موارد فراوانى يهوديان و مسيحيان را با عنوان «اهل كتاب» معرفى مى‌كند و آن از اين روست كه هم يهوديان و هم مسيحيان به مجموعه نوشته‌هاى مقدّسشان كلمه «كتاب» اطلاق مى‌كرده‌اند. بنا بر اين وقتى قرآن از كتاب يهوديان به عنوان تورات، و از كتاب مسيحيان به عنوان انجيل ياد كرده است، مجموعه كتب اختصاصى هر يك را قصد كرده كه همان عهد عتيق و عهد جديد است. دوم آن كه، مسيحيان هم اكنون نيز در عرف خودشان به مجموعه «عهد جديد» عنوان انجيل اطلاق مى‌كنند. امروزه مجموعه «عهد جديد» در زبان‌هاى مختلف با عنوان «انجيل» منتشر شده است.[3]


[1]. عهد جديد مشتمل بر 27 كتاب است كه در اواخر قرن دوم ميلادى از ميان نوشته‌هاى مسيحى توسطآباى كليسا انتخاب شده است. اين نوشته‌ها مشتمل بر چهار نوع است: اوّل، اناجيل كه حاوى زندگى‌نامه و پاره‌اى از افعال و اقوال عيسى عليه السلام است. اين اناجيل عبارت اند از متى، مرقس، لوقا و يوحنا. بخش دوم مشتمل بر اعمال رسولان است كه تنها يك كتاب نوشته لوقا در اين بخش انتخاب شده است. بخش سوم را نامه‌هاى رسولان گويند كه شامل 21 نامه از رسولان عيسى است كه طىّ آن به مسيحيان عصر خويش پيام داده‌اند كه بيشتر اين نوشته‌ها مربوط به پولس رسول است كه بعد از عروج عيسى به آسمان، به ايشان ايمان آورده است. بخش چهارم، بخش مكاشفه است كه در اين بخش نيز تنها يك كتاب به نام مكاشفه يوحنا انتخاب شده است. اين مكاشفه داراى ادبيات رمزى است.

[2]. در اين باره، از جمله، ر. ك: بازشناسى كتاب مقدّس( سيرى در تورات و انجيل).

[3]. به عنوان نمونه مى‌توان اين موارد را نام برد: انجيل عيسى مسيح، كتاب عهد جديد، چاپ انگلستان، 1997؛ انجيل شريف، انتشارات كتاب مقدس، چاپ اول، 1976؛ عهد جديد يعنى انجيل مقدس خداوند و نجات دهنده ما عيسى مسيح، بى‌تا، بى جا؛ الانجيل( ترجمه عربى عهد جديد)، 1982.

نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 334
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست