نام کتاب : گزيده شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 219
يك كلمه پاسخ دهد: «عصا» يا بگويد: «اين عصاى من است»؛ اما به اين
بسنده نكرد، چون نمىخواست گفتگويش با محبوب راستين، فرجام يابد. پيشگاه معشوق و
هنگام يافتن گمشده، آستان دلدادگى و مقام اطناب است. از اين رو، قرآن از زبان
موسى گزارش مىدهد كه گفت: «اين عصاى من است، بر آن تكيه مىزنم و با آن براى
گوسفندانم [از درختان] برگ مىريزم، و مرا در آن نيازها و سودهاى ديگر است».
گريزهاى
زيبا و سزامند كه در كتب ادبى با عنوان «حُسن تخلّص» و «استطراد» و «حسن ختام»
نامبردار است، از جمله جلوههاى بلاغت قرآن است:
آن
دو را با فريب به سقوط كشاند. وقتى آنها از درخت چشيدند، زشتىهايشان براى خودشان
نمايان شد. و به چسبانيدن برگهاى بهشت پرداختند ... اى فرزندان آدم، ما بر شما
لباسى فرو فرستاديم كه زشتى شما را مىپوشاند و زينتى است. و لباس تقوا، بهترين
است».
در
اين آيات، سخن از بهشتزيستى آدم و همسر او حوّاست تا اين كه شيطان به وسوسه
مىپردازد... و سرانجام آدم و همسرش متوجه برهنگى خويش مىشوند و به پوشانيدن خود
با برگ درختان بهشتى مبادرت مىورزند. در ادامه اين آيات، اشارتى در نهايت تناسب،
به «نعمت لباس و آراستگى ظاهرى» شده و در پى آن به «لباس پارسايى و خودآرايى
باطنى» گريز زده شده است.
از
فروع ديگر بلاغت قرآنى، زبان جدّى و همراه با «تأكيد» آن است، با اين كه رسم بلاغت
اين است كه از تأكيد بىمورد پرهيز شود، راز اين همه سوگندها و تأكيدهاى گوناگون
در قرآن آن است كه اين كتاب از حقايق برين هستى كه فراسوى افقهاى