بر شما باد به صبر و استقامت؛ كه صبر در برابر ايمان همچون سر است در
مقابل تن. تن بى سر فايدهاى ندارد، همچنين ايمان بدون صبر ناپايدار و بىنتيجه
است.
صاحب
تفسير مواهب الرحمان نيز در تفسير آيه اسْتَعِينُوا
بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ[1] مىنويسد:
صبر
در اين جا به معناى مقاومت انسان در برابر مكروهات و سختىهاست و چون متعلَّقِ صبر
ذكر نشده، از آن عموميت فهميده مىشود؛ يعنى از صبر در تمام امور خود كمك بگيريد؛
زيرا كليد سعادتمندى و موفقيت در امور، صبر است. پس صبر در همه امور نيكوست و
همواره محبوب است؛ زيرا مادر همه فضايل اخلاقى است و زمينهساز كمال و سعادت انسان
است به ويژه اگر در مورد تكاليف الهى نيز مراعات شود.[2]
ناگفته
نماند كه صبر، صفت و ملكه نفسانى است. اين ويژگى همانند ديگر فضايل اخلاقى، در عمل
نمايان مىشود. ازاينرو تا زمانى كه صبورى انسان در رفتار او متجلى نشده، چندان
آشكار نمىشود و بهراحتى نمىتوان صاحب اين فضيلت را صبور خواند. پس براى اتصاف
به اين فضيلت اخلاقى بايد در سختيها و ناملايمات با يادآورى نتايج ارزنده صبر، راه
شكيبايى و مقاومت را بر خود هموار ساخت و با تمرين مستمر، بهتدريج اين فضيلت را
در وجود خويش تقويت كرد. براى مثال، شكيبايى افراد هنگام معطلى در ترافيك و پُشت
چراغ راهنماى چهار راهها، در شهرهاى بزرگ و پُرترافيك بسيار بيشتر از افرادى است
كه در