مؤمنان را توصيه كرده است كه به خداى توانمند و مهربان توكّل كنند تا
از اين رهگذر آنان نيز به توانمندى رسيده، با پشتوانه مهربانى خداوند بىنياز
شوند.[1] در آيه 217 سوره شعرا، دو صفت
«عزّت» و «رحمت» در كنار هم آمده است كه به نظر مىرسد مقصود اين است كه با صفت
عزّت و توانمندى، كفار و مشركان را نابود مىكند و با صفت مهربانى، مؤمنان را نجات
مىدهد و بر مشركان پيروز مىگرداند.[2] البته در آيه، صفت «عزّت» بر
صفت «رحمت» مقدم شده است به اين دليل كه براى اطمينانبخشى به بنده متوكّل،
يادآورى قدرت و توانمندى خداوند مناسبتر به نظر مىرسد.[3]
در اين آيه، برخى مفسّران صفت عزّت الهى را براى مقابله با كفار و مشركان، و صفت
رحيم را براى برخورد با مؤمنان دانستهاند[4]
كه اين نيز بر توانمندى و غلبه خداوند و كسى كه به او توكّل مىكند دلالت دارد.
همچنين در اين آيات، بعد از توصيف خداوند به عزيز و رحيم، سه وصف ديگر كه هر يك از
ديگرى دلگرمكنندهتر و اميدبخشتر است آمده است: خدايى كه زحمات پيامبر (ص) را
مىبيند، و از قيام و سجده و حركت و سكون او باخبر است، خدايى كه صداى او را
مىشنود و خدايى كه از خواستهها و نيازهاى او آگاه است. آرى، بر چنين خدايى بايد
تكيه كنى و زمام كار خويش را به او بسپارى[5]
و بدانى كه با توكّل بر او، بىنيازترين خواهى بود.
[1]. وَ تَوَكَّلْ عَلَى
الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ؛ بر خداى توانا و مهربان توكّل كن.
[2]. الميزان فى تفسير
القرآن، ج 15، ص 322؛ ر. ك: تفسير الوسيط، ج 10، ص 288.