3. گروه سوم آياتى هستند كه به انسان تذكر مىدهند كه در همه حال،
موجود يا موجوداتى محترم، حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار انسانند و در هيچ شرايطى
نمىتوان از منظر اين ناظران محترم پنهان شد و كارى را انجام داد كه از نظر آنان
دور بماند. همچنين هرگز نمىتوان در دل خود نيتى كرد و يا در سر خود انديشهاى
پروراند مگر اين كه خدا و ملائكه از آن با خبرند و آن را ثبت و ضبط مىكنند. آياتى
كه خدا و ملائكه را بر اعمال آدمى ناظر مىدانند و مسئوليت برخى از ملائكه را ثبت
و ضبط اعمال و رفتار او بر مىشمارند از اين جمله هستند.[1]
بنابراين
دست كم با اين سه دسته از آيات قرآن كريم- كه نمونههايى از آن در پاورقى آمده
است- رو به رو هستيم كه براى كسب خصلت حيا و شرم هنگام فراهم آمدن كارى ناپسند و
زشت، براى انسان مؤمن
[1]. ق: 16: وَ
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ
أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ؛ ما انسان را خلق كرديم و
مىدانيم كه در درون خويش چه انديشهاى دارد و ما از رگ گردن به او نزديكتريم؛
زخرف: 80: أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ
بَلى وَ رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ؛ آيا گمان كردهاند ما اسرار
دل و سخنان در گوشى آنان را نمىشنويم؟ بلى مىشنويم و فرشتگان ما نزد آنان حاضرند
و مىنويسند؛ ق: 18: ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ
عَتِيدٌ؛ هيچ سخن بر زبان نمىآورد، جز اين كه همان لحظه نزد وى مراقبى
آماده است؛ انفطار: 10- 12: وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ
كِراماً كاتِبِينَ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ؛ البته نگهبانها بر( مراقبت
احوال) شما مأمورند. كه آنها نويسندگان( اعمال شما و فرشته) مقرب خدايند. شما هر
چه كنيد همه را مىدانند؛ حديد: 4: وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ وَ اللَّهُ
بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ؛ و هر جا باشيد، او با شماست و خداوند به آنچه
انجام مىدهيد، بيناست.