اهل سنّت، آغاز وقت نماز عصر را پس از گذشت مدّتى معيّن شده از وقت
ظهر و آغاز وقت نماز عشا را پس از پايان يافتن سرخى مغرب مىدانند.[1]
شيعه، اين دو وقت را وقت فضيلت و نه وقت اختصاصى دو نماز ظهر و مغرب مىداند.[2]
گفتنى
است در اين اوقات بجز نماز عصر و عشا، وقت برتر، بخشى از زمان آغازين است كه به
آن، «وقت فضيلت» گفته مىشود[3] و مستحبّ مؤكّد است كه
نمازگزار، نمازش را در همين محدوده زمانى آغازين بخواند، هر چند مُجاز است كه آن را
تا آخر وقتش به تأخير اندازد.[4]
براى
هر يك از نمازهاى واجب پنجگانه، نمازهايى نافله هم سفارش شده است كه وقت نافله
صبح، از اندكى پيش از فجر تا پديدار شدن سرخى طلوع آفتاب[5]
و نافله ظهر و عصر، نيز پيش از آن دو و به گاه اشتغالات ضرورى، تقريباً همه روز
است.[6] وقت نماز نافله مغرب، پس از
اداى آن تا زمان از ميان رفتن حُمره مَغربيّه (سرخى غروب)[7]
و نافله عشا نيز پس از آن، تا نيمه شب، امتداد دارد.[8]
[1]. ر. ك: المجموع، نووى: ج
3 ص 24- 43 و المحلّى، ابن حزم: ج 3 ص 163- 170.
[3]. وقت فضيلت نماز صبح تا
روشن شدن هوا و پديدار شدن سرخى آفتاب است و وقت فضيلت ظهر تابرابر شدن سايه هر
چيزى با آن يا دو ذراع و يا چهار قدم شدن طول آن است و وقت فضيلت عصر تا دو برابر
شدن سايه، نسبت به طول آن است و وقت فضيلت مغرب، ناپديد شدن سرخى آسمان در سمت
مغرب است و فضيلت عشا تا گذشتن يك چهارم از شب است( الدروس الشرعية: ج 1 ص 139).
[5]. بنا به نظر بسيارى از
فقيهان، افزون بر اين مدّت، كسى كه نماز شب مىخواند، مىتواند پس از آن،
نافلهصبح را ادا كند، هر چند نيمه شب باشد( ر. ك: تحرير الوسيلة: ج 1 ص 136،
منهاج الصالحين: ج 1 ص 133).