نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 334
چهار. استناد اهل بيت به قرآن موجود: بنا بر روايات پر شمار، اهل بيت عليهم السلام به مناسبتهاى
گوناگون، همواره به قرآن موجود، استناد و تمسك مىجستهاند، حتى به آياتى كه
مدّعيان تحريف، تحريف آنها را ادعا كردهاند، مانند آيه «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي
الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ از خدا و فرستاده خدا و
صاحبان او فرمان بريد» كه روايات اهل بيت عليهم
السلام «أُولِي الْأَمْرِ» را به امامان دوازدهگانه اهل بيت عليهم السلام تفسير كردهاند.[1]
پنج.
احاديث امر به تمسّك، تلاوت، و ختم مصحف موجود: بنا بر
رواياتى بسيار، امامان اهل بيت عليهم السلام مسلمانان را همواره به تمسّك، تلاوت،
و ختم قرآن موجود، ترغيب مىكردند و يا با اشاره به همين مصحف شريف، به آثار و
فوايد تكوينى و معنوى ختم قرآن توجّه مىدادند. شيخ طوسى در آغاز تفسير ارزشمند
خويش، التبيان فى تفسير القرآن، با بيان اين دليل و برخى ادلّه ديگر، اين دست
روايات را «متناصره» خوانده و بيان كرده است كه بحث در باره تحريف، چنان ضعيف است
كه شايسته پاسخ نيست.[2]
روايات
مختلفى كه برخى از آنها ياد شد، با قطعيت تمام، راه را بر هر گونه تحريف مىبندند
و گواهى مىدهند كه قرآن موجود، همان كتابى است كه بر پيامبر صلى الله عليه و آله
نازل شد. عالمان شيعه، از اين روايات در دو جهت، سود مىبرند:
نخست،
اثبات سلامت قرآن از تحريف و دوم، ردّ رواياتى كه ظاهر آنها موهم تحريف است؛ زيرا
هنگام تعارض روايات، آن دسته كه به لحاظ سند يا معنا ضعيف است، ساقط مىگردد و در
اينجا مصداق روايات ضعيف، روايات دسته دوم است كه موهم تحريف قرآن اند.[3]
علاوه بر اين، تنافى آنها با قرآن، مطابق نصوص، اين