نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 284
بنويسند و بر سعيد بن عاص كه مردى فصيح بود عرضه كنند.[1]
گفته شده: اين گروه هر روز در مسجد گرد مىآمدند و كسانى كه آيه يا سورهاى از
قرآن نزدشان بود به آنها مراجعه مىكردند و آنان با ارائه دو شاهد، مىپذيرفتند.[2]
تنها از خزيمه بن ثابت از آن رو كه پيامبر شهادت او را دو شهادت به شمار آورده
بود. دو آيه آخر سوره برائت، بدون ارائه شاهدى ديگر پذيرفته شد.[3]
نقد
شاهد نخست
برخى
نكات تأملبرانگيز در مضمون اين نقلها، سبب ترديد محققان در آن شده است؛ از جمله:
يك. با
وجود فراوانى روايات جمع قرآن بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله،[4]
اختلاف مضمونى ميان برخى از آنها، سبب ترديد در درستىشان مىشود.[5]
برخى نخستين جمع قرآن را مربوط به زمان ابوبكر و برخى زمان عمر و برخى مربوط به
زمان عثمان مىدانند.
از
برخى از اين روايات بر مىآيد كه بعضى از آيات قرآن تا زمان عثمان فقط در سينه
افراد نگهدارى مىشد و تدوين نشده بود.[6]
به نظر مىرسد برخى از اين گزارشها كه از زيد يا فرزندش خارجه، منقول شده است،
سعى دارد با بزرگنمايى موضوع و بازگويى دشوارى و پيچيدگى جمع قرآن، براى زيد،
فضيلتسازى كند.
همچنين
ترس عمر از نابودى قرآن، آن گونه كه در برخى از اين روايات آمده