responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 275

نشان مى‌دهد كه رعايت معيار ايمان به هنگام انتخاب همسر، تا چه ميزان در آينده زندگى و تضمين تعامل مثبت ميان همسران، مؤثّر است.

4. موقعيت ناخوشايند را درست ارزيابى كنيد

هر موقعيت ناخوشايندى، توسّط انسان، ارزيابى مى‌گردد. اين ارزيابى‌ها تأثير مستقيمى بر فشار روانى حاصل از موقعيت دارند. اگر موقعيت ناخوشايند را مثبتْ ارزيابى كنيد و يا داراى بار مثبت بدانيد، قابل تحمّل خواهد بود و اگر منفى ارزيابى كنيد، از كنترل شما خارج و غير قابل تحمّل مى‌گردد. در حقيقت، شما آن گونه كه حوادث را تفسير مى‌كنيد، نسبت به آنها احساس پيدا مى‌كنيد و به آنها واكنش نشان مى‌دهيد.

به بيان ديگر، حوادث، تعيين كننده نيستند؛ تفسير شما از موقعيت ناخوشايند است كه در كاهش يا افزايش تنيدگى و فشار روانى، تعيين كننده است. بنا بر اين، شما به وسيله تفسيرهايتان مى‌توانيد موقعيت‌هاى ناخوشايند را كنترل و مديريت كنيد. كنترل موقعيت‌ها در دست كسى است كه كنترل تفسيرها و ارزيابى‌هاى خود را در دست داشته باشد. به همين جهت، در متون دينى، تأكيد فراوانى بر تفسير و ارزيابى صحيح از موقعيت‌ها شده است.

نكته مهم در ديدگاه دين، هماهنگى تفسيرها با واقعيت‌هاست. دين، تفسير خيالى و غير واقعى را نمى‌پسندد، هر چند در ظاهر، كاهنده فشارهاى روانى باشد. واقعيت‌گرايى در اين بُعد نيز در آموزه‌هاى دين مشاهده مى‌شود. متون دينى، با بيان واقعيت‌ها، سعى دارند ارزيابى‌ها و تفسيرهاى ما را واقعى سازند تا تأثيرى پايدار داشته باشند. در اين زمينه، به چند نمونه اشاره مى‌كنيم:

مصيبت؛ زشت يا زيبا؟

حضرت زينب (عليها السلام) اسوه صبر و مقاومت است. به نظر شما اين اسوه بردبارى، چگونه در برابر مشكلات همچو شمع، ايستاد؛ ولى تسليم نشد؟ زينب (عليها السلام) نه تسليم‌

نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست