responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 188

مواردى رخ مى‌دهد كه سبب تحريك جنسى نابه‌جا مى‌شود و زمينه خيانت را فراهم مى‌سازد. هر خيانت خانوادگى، نتيجه تحريك جنسى است و هر تحريك جنسى، با يك يا چند بُعد از ابعاد ديدارى، گفتارى، شنيدارى، بويايى و لمسى به وجود مى‌آيد. استفاده از آرايش و پوشش بدن‌نما و همچنين نگاه ناسالم و معنادار به نامحرم از راه بينايى، استفاده از عطر و خوشبوكننده‌ها از راه بويايى، گفت و شنود صميمى و نزديك با نامحرم از راه گويايى- شنيدارى، و تماس بدنى پوست به پوست يا لباس به لباس از راه لامسه، موجب تحريك غريزه جنسى شده و زمينه خيانت را فراهم مى‌آورد. همچنين مجالس مختلط با ويژگى‌هاى خاص خود يا ميهمانى‌هاى باز و با افراد ناشايست كه گاه همراه با تماشاى فيلم‌هاى غيراخلاقى، غنا، رقص و ... نيز همراه است، تحريك نابه‌جا و چند بُعدىِ غريزه جنسى را به دنبال دارد و زمينه خيانت جنسى را فراهم مى‌آوَرَد.

3. نبود غيرت‌

حريم خانواده، نيازمند پاسدارى است و نگهبان آن، غيرت است. غيرت مرد، از عوامل مهم حفظ ناموس خانواده و جلوگيرى از خيانت است. اگر غيرت، مقتدرانه و هوشمندانه در خانواده اعمال شود، زمينه پاره‌اى از خيانت‌ها كاهش مى‌يابد.

نبود اين ويژگى، هزينه خيانت را كاهش و امكان آن را افزايش مى‌دهد.[1] هنگامى كه امير مؤمنان (ع) به منطقه عراق وارد شد و گزارش صحنه‌هاى ناشايستى از روابط زنان و مردان نامحرم را در كوچه و بازار شنيد، ريشه آن را در بى‌شرمى و بى‌غيرتى مردان دانست و آنان را نكوهش كرد[2] و حتّى چنين افرادى را نفرين‌


[1]. رابطة خيانت با نبودن غيرت مى‌تواند موضوع پژوهش‌هاى ميدانى قرار گيرد و همبستگى آنها بررسى شود.

[2].

يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ! نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ، أَ مَا تَسْتَحْيُونَ‌

؛ اى اهل عراق! به من خبر داده‌اند كه زنانتان در راه، به مردان تنه مى‌زنند[ و مزاحم آنان مى‌شوند]! آيا حيا نمى‌كنيد؟( الكافى، ج 5، ص 536).

نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 188
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست