responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 187

- ناكامى عاطفى: خانواده، كانون دوستى و مهربانى است‌[1] و يكى از نيازهاى اساسى انسان- كه بايد در اين كانون برآورده شود-، ارضاى عاطفى است. ناديده گرفتن اين مسئله، موجب نارضايتى مى‌شود و مى‌تواند فرد را به سوى ابراز علاقة به ديگران، متمايل سازد.

- ناكامى جنسى: غريزه جنسى، از قوى‌ترين نيازهاى انسان است و خانواده، تنها منبع مشروعِ برآوردن اين نياز است. اگر به هر دليلى، غريزه فرد در درون خانواده ارضا نشود، به نارضايتى منجر مى‌شود و فرد را بر آن مى‌دارد تا براى برآوردن نياز جنسى خود، منبعى خارج از كانون خانواده پيدا كند. امام على (ع) دليل انحراف جنسى و خيانت زناشويىِ برخى امت‌هاى پيشين را رعايت نكردن اين مهم از سوى مردان مى‌داند و مى‌فرمايد:

أَنَّ نِسَاءَ بَنِي إِسْرَائِيلَ خَرَجْنَ مِنَ الْعَفَافِ إِلَى الْفُجُورِ؛ مَا أَخْرَجَهُنَّ إِلَّا قِلَّةُ تَهْيِئَةِ أَزْوَاجِهِنَّ ... إِنَّهَا تَشْتَهِي مِنْكَ مِثْلَ الَّذِي تَشْتَهِي مِنْهَا.[2]

زنان بنى‌اسرائيل، از پاكى و خويشتندارى، به ناپاكى درآمدند و چيزى جز كاستىِ همسرانشان در آمادگى [زناشويى‌]، آنان را به اين كار وانداشت ... زن از تو همان چيزى را مى‌خواهد كه تو از او مى‌خواهى.

- آزار ديدن: ى‌ كى ديگر از زمينه‌هاى خيانت، «همسرآزارى» است. همسرآزارى، و بداخلاقى و بدرفتارى با همسر، از عوامل مهم نارضايتى است كه فرد را از همسر خود متنفّر مى‌سازد و زمينه خيانت را فراهم مى‌كند.

2. تحريكات جنسىِ نابه‌جا

در پاره‌اى موارد، تحريك جنسى خارج از خانواده، سبب خيانت مى‌شود. در خانواده‌هاى به اصطلاح باز در روابط با ديگران خارج از خانه و خانواده، گاه‌


[1]. وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‌؛ و از نشانه‌هاى او اين كه از[ نوع‌] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد، و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين‌[ نعمت‌] براى مردمى كه مى‌انديشند، قطعاً نشانه‌هايى است( سورة روم، آية 21).

[2]. بحار الأنوار، ج 76، ص 102.

نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست