responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 114

بر اساس رحمت شكل مى‌گيرد. مودّت، انگيزه ارتباط در آغاز كار است؛ امّا در پايان- كه يكى از دو همسر، ممكن است ضعيف و ناتوان گردد و قادر بر خدمتى نباشد-، رحمت جاى آن را مى‌گيرد.[1] بر پايه اين ديدگاه، قرآن كريم در حقيقت، بيان‌كننده تحوّل عاطفه در طول زندگى است كه جاى تأمّل دارد و شايسته آن است كه موضوع تحقيقات روان‌شناختى قرار گيرد.

ديدگاه سومى را نيز مى‌توان مطرح كرد كه نه بر پايه نظريه همسر- فرزند است و نه بر پايه ديدگاه پيرى- جوانى همسران؛ بلكه اين ديدگاه، بر پايه اختلاف و تفاوت وضعيت همسران در زندگى است؛ بدين معنا كه در ابعادى از زندگى- كه يكى نسبت به ديگرى در ضعف قرار دارد-، «رحمت» معنا مى‌يابد و در غير آن، «مودّت».[2]

حدّ مودّت و رحمت‌

حال اين سؤال به ذهن مى‌آيد كه آيا مودّت و رحمت، اندازه‌اى هم دارند؟ همان گونه كه ديديد، اسلام، تأكيد جدّى و اساسى بر مهر و محبّت در خانواده دارد؛ امّا گاه ممكن است علاقه بيش از اندازه به خانواده، سبب دست زدن به اقدامات نادرست و نامشروع گردد. هر چند مودّت و رحمت، ركن پايدارى و رضامندى است، با اين حال، اگر آلوده به گناه و معصيت گردد، نتيجه عكس داده و به عاملى براى ناپايدارى و نارضايتى تبديل خواهد شد. در بحث آينده خواهيد ديد كه‌


[1]. تفسير نمونه، ج 16، ص 393. در بخش ديگرى از اين كتاب آمده است:« مودّت، غالباً جنبة متقابل دارد؛ امّا رحمت، يك‌جانبه و ايثارگرانه است؛ زيرا براى بقاى يك جامعه، گاه خدمات متقابل لازم است كه سرچشمة آن، مودّت است و گاه خدمات بلاعوض كه نياز به ايثار و رحمت دارد.

البته آيه، مودّت و رحمت را ميان دو همسر بيان مى‌كند؛ ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه تعبير« بينكم»، اشاره به همة انسان‌ها باشد، كه دو همسر، يكى از مصاديق بارز آن محسوب مى‌شوند؛ زيرا نه تنها زندگى خانوادگى كه زندگى در كل جامعة انسانى، بدون اين دو اصل، يعنى« مودّت» و« رحمت» امكان‌پذير نيست و از ميان رفتن اين دو پيوند و حتّى ضعف و كمبود آنها، ماية هزاران بدبختى، ناراحتى و اضطراب اجتماعى است».

[2]. اين كه كدام‌يك از اين ديدگاه‌ها بايد ترجيح داشته شود، به تحقيقات بيشترى نياز دارد.

نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست