نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 113
ديگر، هنگامى كه عواطف ما به شخصِ نيازمندِ مراقبت و نگهدارى، جريان
مىيابد، نام «رحمت» بر خود مىگيرد. مرحوم علّامه طباطبايى در اين باره
مىفرمايد:
رحمت،
به معناى نوعى تأثير نفسانى است كه از مشاهده محروميتِ محرومى كه كمالى را ندارد و
محتاج به رفع نقص است، در دل، پديد مىآيد و صاحبدل را وادار مىكند به اين كه در
مقام اقدام برآيد و او را از محروميت نجات دهد و نقصش را رفع كند.[1]
3.
تفاوت معنايى دو واژه
درباره
كاربرد معنايىِ واژگان مودّت و رحمت، دو ديدگاه مطرح شده است: ديدگاه همسرى-
فرزندى و ديدگاه جوانى- پيرى. بر پايه ديدگاه نخست، مودّت، به روابط عاطفى ميان
همسرانى مربوط مىشود كه تقريباً در شرايط يكسان قرار دارند و رحمت، ويژه روابط
همسران با فرزندانشان است كه نيازمند مراقبت و حمايت هستند. مرحوم علّامه طباطبايى
در اين باره مىفرمايد:
يكى
از روشنترين جلوهگاهها و موارد خودنمايى مودّت و رحمت، جامعه كوچك خانواده است؛
چون زن و شوهر در محبّت و مودّت، ملازم يكديگرند و اين دو با هم و مخصوصاً زن،
فرزندان كوچكتر را رحم مىكنند؛ چون در آنها ضعف و عجز مشاهده مىكنند و مىبينند
كه كودك خردسالشان نمىتواند نيازهاى ضرور زندگى خود را تأمين كند. لذا آن محبّت و
مودّت وادارشان مىكند به اين كه در حفظ و حراست تغذيه، لباس، منزل و تربيت او
بكوشند و اگر اين رحمت نبود، نسل به كلّى منقطع مىشد و هرگز نوع بشر دوام
نمىيافت.[2]
امّا
ديدگاه دوم، معتقد است كه هر دو مربوط به همسران است و تفاوت آن در جوانى و پيرى
است؛ روابط عاطفى ميان همسران در آغاز زندگى، بر اساس مودّت است و در ادامه زندگى-
كه انسانها پير و ناتوان مىشوند و نيازمند مراقبت هستند-،
[2]. همان جا. ديدگاه مرحوم
علّامه طباطبايى با نظرية خانواده- كه دو مؤلّفه داشت، سازگارتر به نظر ميرسد.
مودّت، تبيين كنندة چگونگى تعامل با همسر است و رحمت، تبيين كنندة چگونگى رابطه با
فرزند.
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 113