نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 389
جنسى» در دورههاى مختلف كودكى، نوجوانى و جوانى است. بنابراين، با
تأمين نيازهاى عاطفى و روانى، زمينهسازىهاى تربيتى مطلوب و رشد هويّت جنسى در
دوره كودكى، آموزش مسائل جنسى، رشد فضايل اخلاقى، آموزش راههاى كنترل تحريكات
جنسى و پرورش هويّت مطلوب جنسى در دوره نوجوانى و آموزش شيوههاى كنترل جنسى پيش
از ازدواج، آمادهسازىهاى همهجانبه براى ازدواج، ارتقاى شناختى و نگرشى- عاطفى و
آموزشهاى جنسى مناسب در دوره جوانى، مهمترين پيشگيرى از رفتارهاى نابههنجار
جنسى، صورت مىپذيرد.
ب-
غلبه بر عوامل انحراف
در
فصل پيش، به عوامل نابههنجارىهاى جنسى اشاره شد. از شيوههاى مهم پيشگيرى،
فراهمسازى شرايط و زمينههاى عدم تحقّق آن عوامل و يا جلوگيرى از اثرگذار بودن
آنهاست. بنابراين، در صورتى كه خانوادهها نقشهاى منفى را كنار بگذارند، افراد از
درون ساخته شوند و گرايشهاى مذهبى و معنوى- اخلاقى آنها تقويت شوند تا بتوانند
تحت تأثير عوامل محيطى و اجتماعى قرار نگيرند، از نابههنجارىها مىتوان پيشگيرى
كرد.
ج-
نظارت اجتماعى
مجموع
وسايل و شيوههايى كه با استفاده از آنها، يك گروه يا يك واحد، اعضاى خود را به
پذيرش رفتارها، هنجارها و حتّى آداب و رسومى منطبق با آنچه گروه مطلوب تلقّى
مىكند، سوق مىدهد، «نظارت اجتماعى» مىگويند.[1]
در تعريفى ديگر، نظارت اجتماعى، به فراگيرىاى اطلاق مىشود كه از طريق آن، با
رفتارهاى منحرف مقابله مىشود و ثبات اجتماعى خود را حفظ مىكند.[2]
بنابراين،
نظارت اجتماعى، به عنوان فرآيند كنترل جمعى كسانى است كه