نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 33
اعتبارى نيستند؛ بلكه قواعدى هستند كه از مفاهيم معقولات ثانويه
فلسفى، به حساب مىآيند كه عروضشان ذهنى و اتّصافشان عينى و واقعى است؛ زيرا از مبانى
واقعى، انتزاع و كشف مىشوند، به همين دليل، اصول، از ثبات برخوردارند و براى
همگان مطلوباند و كسى نمىتواند آنها را نپذيرد و مفيد نداند؛ زيرا از فطرت،
ويژگىهاى طبيعى و سرشتى فرد و روابطش با ديگران و نظام هستى، كشف شدهاند.
در
روايتى كه مىآيد، ضمن تعبير از مبانى به «معادن طيّب»، آنها را منشأ اصول ثابت
دانسته كه فروعات و نتايج گرانبهاى آن، هدفهاى عالى تربيتىاند و نيل به اين
اهداف را مبتنى بر روشهايى مىداند كه از اصول ثابت سرچشمه گرفتهاند و آن اصول،
از معادن طيّب به دست آمدهاند.
امام
صادق عليه السّلام به فرزندش موسى كاظم عليه السّلام مىفرمايد:
...
و للأصول فروعا و للفروع ثمرا، و لا يطيب ثمر إلّا بفرع، و لا فرع إلّا بأصل، و لا
أصل ثابت إلّا بمعدن طيّب.[1]
اصول،
داراى فروعاند و فروع، داراى نتيجه، و جز با فرع، نتيجه گوارا و دلپسند پديد
نمىآيد. فرع هم، جز با اصل ثابت، محقّق نمىشود و اصل ثابت هم بدون مبنا و معدن
طيّب نخواهد بود.
منشأ
بودن اصول براى صفات و افعال
اصول
تربيتى، منشأ ظهور صفت يا ملكه نفسانى و يا فعل و رفتار تربيتى است، به همين جهت،
نام «اصل» بر آن نهاده شده است. نبايد تصوّر شود كه اصول تربيتى، تنها منشأ رفتار
و اعمالاند؛ بلكه بسيارى از اصول تربيتى، براى بروز صفات و ملكات نفسانى، سببيّت
دارند و حتى در موارد زيادى، سببيّت اصول براى رفتار به واسطه صفات و ملكات نفسانى
است و در حقيقت، آن اصول، اصول ملكات و صفاتاند و صفات و ملكات، اصول افعال و
رفتار (مانند ملكه و صفت تقوا كه خود از اصل معرفت و ايمان نشئت مىگيرد)، ولى
سببيّت آن دو، براى رفتار و اعمال تقوايى، تنها
[1]. بحار الأنوار، ج 75، ص
204، ح 42؛ ميزان الحكمة، ج 14، ص 6824، ح 21789.
نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 33