نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 207
نمايند تا نوجوان، متوجّه قبح عمل خود بشود. البته اين، عمل ظريفى
است و والدين بايد متوجّه افراط و تفريط در آن باشند؛ زيرا گاهى افراط در آن، باعث
ايجاد حياى نامطلوب مىشود و حتّى انسان، از انجام دادن اعمال درست خود هم شرم
مىكند.
مثلا
والدين براى ايجاد خصلت حيا در دختران خود، ممكن است افراط كنند و حضور در برابر
مردان را نوعى گناه بدانند. اين محدوديتها پيامدهاى وخيمى دارند: باعث مىشوند كه
نوجوان، راه افراط و يا تفريط را برود، به علّت فشارهاى وارده، سعى نمايد كه از هر
فرصتى براى خودنمايى در برابر مردان استفاده كند و دچار سردمزاجى شود و با شوهر
خود نيز نتواند در خلوت، روابط مطلوبى داشته باشد. بهتر است كه والدين، به جاى
اينكه به دختر خود بگويند: تو نبايد در حضور مردان ظاهر شوى و آنجا مرد هست، تو
نمىتوانى بروى، بگويند: در حضور مردان نامحرم بايد باحجاب باشى؛ زيرا خداوند، اين
را دوست دارد و با ضوابط، آداب اجتماعى، فرهنگى و شخصيت انسانى، هماهنگ است.
2.
عفّت
دومين
فضيلت اخلاقىاى كه با تربيت جنسى ارتباط دارد و والدين بايد آن را در نوجوان خود
پرورش دهند، «عفّت» است. عفّت (پاكدامنى) حالت نفسانى است كه انسان را از غلبه
شهوت بازمىدارد و عفيف، يعنى خودنگهدار و بامناعت.[1]
در تعريف تعفّف گفته شده:
التّعفّف
هو الكفّ عن الحرام و السّؤال من النّاس.[2]
عفيف
بودن، يعنى خوددارى از حرام و درخواست كردن از مردم.
عفّت
در آيات و روايات، به معناى خوددارى از درخواست از مردم آمده است.