نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 140
مخلوقات است.[1] او جانشين خداوند در روى زمين
و خليفه الهى تلقّى مىگردد.[2] وى مسجود ملائكه[3]
و حامل امانت الهى دانسته شده و تنها موردى كه خداوند به آفرينش خويش، تبريك و
تهنيت مىگويد،[4] خلقت اوست. وى از منزلت و
جايگاه خاصى برخوردار است كه هويّتش در چهار بعد اساسى يعنى ارتباط با خدا، با
خود، با ديگران (و از جمله جنس مخالف او) و با جهان هستى و طبيعت شكل مىگيرد.
هويّتيابى
جنسيتى، به اين است كه مثلا دختر، خود را باارزش و داراى كمالات و مايه آرامش قلب
و روح و روان مرد بداند[5] و نقش خود را در سلامت روحى-
روانى جامعه، تعيينكننده تلقى نمايد.
زن
از جنبه ديگر، به عنوان مادر، ارزشى فراتر از مرد (به عنوان پدر) دارد. در حديثى
از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله خطاب به فرزند، سه بار توجّه و احترام به منزلت
مادر تأكيد شده است و بار چهارم، توجّه و احترام به پدر مطرح گرديده است.[6]
مرد
نيز بايد خود را قوى، حلّال مشكلات، مدير و مدبّر و تكيهگاه و محبّتكننده به زن
بداند و نقش هدايتگرانه خود را در زندگى، باور نمايد.
5.
توجّه به نياز جنسى و جهتدهى مطلوب به آنها
انسان،
تقريبا با مجموعه ثابتى از نيازها متولّد مىشود و در طول زندگى، با او خواهند
بود. بنابراين، نيازهاى كودكان، نوجوانان و بزرگسالان، تقريبا برابر است؛ تفاوت
اصلى، در شدّت و ضعف ظهور اين نيازهاست. در هر سنّى، برخى از نيازها