از جمله ادله دال بر كتابت قرآن در زمان پيامبر اكرم- ص- توسط صحابه به اضافه روايات ذكر شده و احاديث صريحه در بودن مصحف در زمان رسول اكرم- ص- روايات زير است.
1- از پيامبر اكرم- ص- روايت شده است كه: «فضيلت تلاوت از روى مصحف بر تلاوت از حفظ، مانند فضيلت واجبات است بر نوافل» سيوطى سند حديث را صحيح مىداند[1] 2- «ابو درداء» مرفوعا نقل مىكند: «هركس روزانه دويست آيه از روى مصحف تلاوت كند- پس از مرگ- براى مدفونين هفت قبر اطراف قبرش شفاعت مىكند[2]».
3- از پيامبر- ص- نقل است: «بالاترين عبادت امت من، تلاوت از روى «مصحف» است[3]».
4- «انس» از پيامبر- ص- نقل مىكند: هركس از روى مصحف تلاوت كند از چشم خود بهرهمند خواهد شد[4].
5- عايشه از پيامبر- ص- نقل مىكند: «قرآن را گرامى بداريد و آيات آن را بر سنگ و خشت ننويسيد بلكه بر چيزى بنويسيد كه قابل پاك شدن باشد و آن را با بزاق دهان پاك نكنيد بلكه با آب، پاك كنيد[5]».
6- «ابن زبير» از پيامبر- ص- نقل مىكند: «هركس قرآن را از روى مصحف يا از حفظ ختم كند خداوند به او درختى در بهشت عطا خواهد كرد[6]».
[1] البرهان، ج 1، ص 462. الاتقان، ج 1، ص 108 به نقل از: ابى عبيد در فضائل القرآن. كنز العمال، ج 1، ص 459 از ابى عبيد و نزديك به اين مطلب در ص 460 و 541 به نقل از: ابن مردويه و محاضرات الادباء ج 2، جزء 4، ص 437 و 435.
[2] البرهان زركشى، ج 1، ص 462 به نقل ابى داود و كنز العمال، ج 1، ص 477 به نقل ابى داود و ديلمى.
[3] آداب المتعلمين طوسى پيوسته به شرح باب حادى عشر، ص 151. المحجة البيضاء، ج 2، ص 231 و كنز العمال، ج 1، ص 455 و 469 به نقل از: نوادر الاصول حكيم ترمذى.
[4] كنز العمال، ج 1، ص 477. به نقل از: ابن النجار.