روايت جلب نظر مىكند و حضرات هم آن را روايت كردهاند آن است كه پيامبر- ص- مىگويد: اگر نسخى رخ دهد وى آن را اعلام خواهد كرد.
5- آيه: سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ نيز در مقام بيان آنچه مدعيان پنداشتهاند نيست؛ زيرا استثناء در آيه ناظر به وقوع نسيان از پيامبر نمىباشد و اساسا آيه در مقام امتنان بر پيامبر است. و معنا ندارد كه در عين امتنان، برخى از آيات را پيامبر فراموش كند. اما استثناء در اين آيه در مقام بيان عموميّت و اطلاق قدرت خداوند متعال مىباشد و مانند استثناء در آيات زير مىباشد:
و: وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ[2] بهر حال آيات فوق از ثبوت قدرت خداوند در تمام احوال ياد مىكند اگر چه در مواردى خداوند از اين عموميت قدرت ياد نمىكند.
6- پاسخ استدلال به آيه: وَ لَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ همان جواب مورد قبل است و استثناء به همان معناى عموميت قدرت خداوند متعال است.
7- اما آيه «نسخ» نيز به معناى نسخ آيه نمىباشد به دلايل زير:
اوّلا: كلمه «آيه» به صورت مفرد در قرآن هرجا آمده است به معناى امر عظيم و خارقالعادهاى است كه از جانب خداوند صورت گرفته باشد. مانند: وَ ما نُرْسِلُ بِالْآياتِ إِلَّا تَخْوِيفاً[3] و ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها و آيات ديگر. اما «آيه» به معناى بخش كوچكى از قرآن، در قرآن نيامده است و دليلى بر اين استعمال نداريم، بلكه اين استعمال بعدها صورت گرفته است.
ثانيا: به فرض كه نسخ به همان معناى مصطلح باشد مىگوييم كه آيه: ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ ... در مقام تعريض به اهل كتاب و مشركين مىباشد لذا بايد مقصود از نسخ، نسخ پارهاى از احكام شرايع سابقه باشد. و مقام از قبيل قرينه حاليه است[4] لذا بعيد نيست